Dodano: 18 maj 2018r.

Studenci z Wrocławia budują elektryczny motocykl przystosowany do Rajdu Dakar

Studenci z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych z Politechniki Wrocławskiej budują pierwszy w Polsce Lekki Elektryczny Motocykl Dakarowy – LEM Thunder. Motocykl swoją premierę będzie miał już w czerwcu.

Elektryczny motocykl LEM

 

- Projektujemy ramę, wahacz, baterię, elektronikę i wiele innych komponentów motocykla. Natomiast design motocykla został zaprojektowany przez wrocławską firmę Unikat Motorworks. Pojazd wystartuje w prestiżowych zawodach SmartMoto Challenge, które odbędą się w tym roku po raz piąty w Barcelonie oraz po raz pierwszy w Polsce we Wrocławiu – mówi Radosław Pietras z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych.

Młodzi projektanci mają już na swoim koncie kilka sukcesów. W ubiegłym roku ich motocykl LEM Falcon zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej we wspomnianych już zawodach SmartMoto Challenge w Barcelonie. - Motocykl crossowy LEM Falcon zapewnił nam komplet zwycięstw w Hiszpanii. Zajęliśmy pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej, zwyciężając też w konkurencjach statycznych i dynamicznych – komentuje Pietras.

 

LEM – Lekki Elektryczny Motocykl – to seria jednośladów skonstruowanych przez studentów z Politechniki Wrocławskiej. Przed pojazdem LEM Falcon, studenci skonstruowali elektryczne motocykle przeznaczone dla służb mundurowych – LEM Bulle, dla dostawców zamawianego na wynos pożywienia – LEM Napoli oraz motocykl miejski MOS.

Nowa produkcja ma być motocyklem elektrycznym przygotowanym specjalnie pod najtrudniejszy rajd na świecie, jakim jest Rajd Dakar. - Planujemy wyposażyć go we wszystkie potrzebne funkcje i udoskonalenia, aby mógł stawić czoła najtrudniejszym wyzwaniom – relacjonuje Szymon Duda, lider projektu LEM Thunder. - Mamy spore doświadczenie, jako uczestnicy takich zawodów, bo z naszymi motocyklami elektrycznymi pojawiamy się w Barcelonie regularnie od 2013 roku – przyznaje. 

Efektem projektu ma być motocykl crossowy o napędzie elektrycznym z mocą silnika do 30kW, co pozwoli na podróż o zasięgu 90 kilometrów. Zasięg można zwiększyć, jednak celując w zwycięstwo studenci zredukowali masę pojazdu. – Podczas budowy maszyny wykorzystujemy technologię druku 3D, a włókno węglowe stosowane na poszycie, umożliwia znaczną redukcję masy, którą szacujemy na poziomie 120 kilogramów – przyznaje Duda.   

Studenci od kilku lat propagują pojazdy elektryczne i modę na elektromobilność. Aby jeszcze bardziej promować ekologiczne pojazdy organizują zawody Wrocław SmartMoto Challenge - pierwsze zawody motocykli elektrycznych w Polsce.   

Podczas zawodów oceniany będzie nie tylko motocykl i jego możliwości dynamiczne, ale także umiejętności drużyny w kwestiach biznesowych. W ramach wydarzenia odbędzie się również Festiwal Elektromobilności, na którym zostaną zaprezentowane pojazdy elektryczne. Widzowie będą mogli zobaczyć i spróbować jazdy elektrycznymi pojazdami, od rowerów, przez motocykle po samochody.

Wrocław SmartMoto Challenge odbędzie się w dniach 22-26 sierpnia na kampusie Politechniki Wrocławskiej.  

 

Źródło i fot: KN PIRM