Dodano: 23 maj 2018r.

Studenci z PW skonstruowali silnik rakietowy na paliwo ciekłe

Studenci z Politechniki Warszawskiej zbudowali silnik rakietowy na paliwo ciekłe. To jeden z pierwszych takich silników w Polsce. Udany test napędu został przeprowadzony początkiem maja.

Testy silnika rakietowego

 

Silnik rakietowy na paliwo ciekła to dzieło studentów z Koła Naukowego Napędów MELprop, działającego przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Jak zaznaczają konstruktorzy, to pierwszy taki silnik na ich uczelni i jeden z pierwszych w Polsce.

Jak informuje na swoich stronach internetowych Politechnika Warszawska (PW), praca nad silnikiem zajęła studentom trzy lata. Kilkuosobowa grupa młodych badaczy przeprowadziła dziesiątki symulacji, analiz i obliczeń zanim zdecydowali się wykonać pełny test napędu, który odbył się początkiem maja.  

 

- Krok po kroku sprawdzaliśmy każdy podsystem i dopiero, kiedy byliśmy pewni, że wszystkie działają, zorganizowaliśmy pełny test – podkreśla cytowany w komunikacie na stronach PW Aleksander Gorgeri, główny konstruktor silnika.

Silnik generuje ciąg rzędu 500N, który wystarczy do napędzania rakiety. Jako paliwo studenci wykorzystali kerozynę, a jako utleniacz podtlenek azotu. Kerozyna jest wykorzystywana w samolotach odrzutowych, a podtlenek azotu to nic innego, jak gaz rozweselający.

„W silnikach rakietowych na paliwo ciekłe wykorzystuje się ciekły lub gazowy utleniacz i płynne paliwo (reduktor). Takie urządzenia są bardziej złożone niż silniki na paliwo stałe. Co ważne, są też jednak od nich wydajniejsze i bezpieczniejsze, bo w ich przypadku można kontrolować proces spalania” – czytamy na stronach PW.

Stworzony przez studentów silnik obecnie nie jest gotowym produktem, który można byłoby użyć w przemyśle kosmicznym. Należy pamiętać, że konstruowanie takich napędów to nie jest łatwe zadanie. Gorgeri zaznacza jednak, że niskim kosztem można udoskonalić opracowaną przez nich technologię tak, by można ją było wykorzystać w rakiecie. - Najtrudniejszy krok, czyli zbudowanie działającego silnika mamy już za sobą – przyznaje.

Budowa silników rakietowych jest wymagająca zarówno finansowo, jak i infrastrukturalnie. Dlatego zajmują się nią przede wszystkim duże agencje kosmiczne jak NASA czy ESA. Jedna wiedza i doświadczenie zdobyte przez członków KNN MELprop jest bezcenna.

 

Źródło: Politechnika Warszawska, fot. KNN MELprop