Dodano: 09 czerwca 2021r.

Sonda Juno wykonała pierwsze od ponad 20 lat zdjęcia Ganimedesa z bliska

Należąca do NASA sonda Juno zbliżyła się do powierzchni największego księżyca Jowisza – Ganimedesa - na odległość 1038 kilometrów, wykonując pierwsze od ponad 20 lat fotografie lodowego obiektu. Zdjęcia ukazują powierzchnię księżyca z niezwykłymi szczegółami. Widać na nich m.in. kratery, uskoki oraz długie pęknięcia w lodowej skorupie Ganimedesa.

Sonda Juno wykonała pierwsze od ponad 20 lat zdjęcia Ganimedesa z bliska

Ganimedes, jeden z 79 znanych księżyców Jowisza, jest największym księżycem w Układzie Słonecznym, większym od najmniejszej planety układu - Merkurego. Jest dziewiątym co do wielkości obiektem w naszym systemie planetarnym. Na jego powierzchni znajduje się ogromny ocean ukryty pod grubą warstwą lodu. Ganimedes jest także jedynym księżycem w Układzie Słonecznym posiadającym własne pole magnetyczne.

Przelot nad Ganimedesem

Juno w poniedziałek przemknęła obok Ganimedesa, mijając go w odległości 1038 km. Ostatni raz ziemski statek kosmiczny przeleciał tak blisko lodowego księżyca w 2000 roku. Była to także należąca do NASA sonda Galileo.

- To najbliższy przelot statku kosmicznego koło Ganimedesa od ponad 20 lat. Nie spieszymy się z wyciąganiem jakiekolwiek naukowych wniosków. Na razie po prostu podziwiamy ten niebiański cud – jedyny księżyc w naszym Układzie Słonecznym większy od planety Merkury – powiedział Scott Bolton z Southwest Research Institute w San Antonio, główny naukowiec w zespole odpowiedzialnym za sondę Juno.

Badacze oczekują, że bliski przelot statku kosmicznego nad Ganimedesem dostarczy wglądu w jego skład, jonosferę, magnetosferę i powłokę lodową.

Nowe zdjęcia Ganimedesa

NASA opublikowała pierwsze dwa zdjęcia wykonane przez Juno. Widać na nich powierzchnię Ganimedesa usianą kraterami i uskokami oraz długie linie, które prawdopodobnie są spowodowane pęknięciami w lodowej skorupie.

Fot. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Fot. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

Nowe fotografie powierzchni dają okazję, by porównać nowe zdjęcia ze starymi obrazami tych samych rejonów księżyca, w poszukiwaniu nowych kraterów oraz przeobrażeń powierzchni Ganimedesa.

Misja Juno

W sierpniu 2011 roku NASA wysłała w daleką podróż sondę do zbadania Jowisza. W lipcu 2016 roku, po niemal pięciu latach lotu i przebyciu prawie 600 milionów kilometrów, Juno weszła na orbitę planety. Celem sondy jest badanie struktury atmosfery gazowego olbrzyma, oraz pomiary pola magnetycznego, grawitacyjnego i magnetosfery planety.

Misja Juno nie jest pierwszą, która bada Jowisza. Wcześniej w pobliżu gazowego giganta przelatywały sondy z programu Pionier oraz Voyager. Największą planetę Układu Słonecznego badała także wspomniany już sonda Galileo oraz sonda New Horizons, której celem był Pluton.

Źródło: NASA, fot. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS