Dodano: 03 grudnia 2018r.

Satelita PW-Sat2 już na orbicie

Po dwukrotnym przesunięciu startu w końcu się udało. Rakieta Falcon 9 firmy SpaceX wyniosła w przestrzeń kosmiczną 64 satelity, w tym satelitę PW-Sat2 zbudowanego przez studentów Politechniki Warszawskiej.

Start rakiety Falcon 9

Pierwotnie start rakiety zaplanowany był na 19 listopada. Jednak start został wstrzymany w celu przeprowadzenia dodatkowych kontroli. Kolejny start miał odbyć się 28 listopada. Tym razem przeszkodziła pogoda, a dokładnie silny wiatr w górnych warstwach atmosfery. Ale udało się za trzecim razem.

Dzisiejszy start był historycznym lotem dla SpaceX. Po raz pierwszy w przestrzeń kosmiczną poleciała ta sama rakieta wielokrotnego użytku, która wcześniej już dwukrotnie wynosiła ładunki w kosmos. Pierwszy stopień rakiety bezpiecznie wylądował na platformie na Pacyfiku i pewnie w przyszłości znowu poleci w kosmos.

Na pokładzie poza satelitą PW-Sat2 znalazły się także: 19 satelitów obrazujących powierzchnię Ziemi, 23 satelity demonstrujące najnowsze rozwiązania technologiczne, kilkanaście satelitów uniwersyteckich, jeden przygotowany przez uczniów liceum, a nawet satelita Elysium Space ze skremowanymi szczątkami ponad setki osób (koszt wysłania szczątków jednej osoby to około 2500 dolarów).

Był tam też polsko-fiński satelita ICEYE-X2 do obserwacji Ziemi oraz ESEO/S-50 - zrealizowany w ramach programu edukacyjnego Europejskiej Agencji Kosmicznej, dla którego system telekomunikacyjny został przygotowany w znacznej mierze na Politechnice.

Satelita PW-Sat2 ma przetestować tzw. żagiel deorbitacyjny mający usprawnić oczyszczanie orbity z tzw. kosmicznych śmieci. System zaproponowany przez warszawskich studentów powiększy powierzchnię satelity, dzięki czemu PW-Sat2 zwiększy swój opór aerodynamiczny i obniży swoją orbitę, by docelowo spłonąć w atmosferze. Taki system pozwala przyspieszyć ok. 20-krotnie zwolnienie miejsca na orbicie po zakończeniu misji satelity – twierdzą autorzy rozwiązania.

Dotychczas na orbitę okołoziemską trafiło ponad 8000 satelitów z czego współcześnie działa około 1900. Wśród pozostałych obiektów orbitujących wokół Ziemi - kosmicznych śmieci - są części rakiet, kawałki powłoki wahadłowców, człony rakiet z misji Apollo czy 32 reaktory atomowe, które zasilały satelity. Wszystkie one zagrażają czynnym orbiterom czy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Przy okazji wyniesienia swojego satelity w przestrzeń kosmiczną na fanpage’u PW-Sat2 pojawiło się nagranie przedstawiające budowę oraz testy satelity.

Źródło: PW-Sat2/FB, SpaceX, fot. SpaceX/Flickr