Na Politechnice Lubelskiej powstaje SafeGyro – statek powietrzny nowej generacji, który będzie łączył cechy wiatrakowców i wielowirnikowców. Prace nad projektem potrwają trzy lata, a ich koszt wyniesie blisko 1,5 mln zł.
SafeGyro to hybrydowy bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania z możliwością lotu autorotacyjnego. Nad koncepcją pracują młodzi naukowcy z Politechniki Lubelskiej. Maszyna ma łączyć w sobie cechy wiatrakowców i wielowirnikowców.
Środki na nowej generacji statek powietrzny zostały przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu Lider X.
- Połączenie zalet wiatrakowca, jako maszyny o lekkiej i prostej konstrukcji, taniej w eksploatacji, z zespołem wielowirnikowym umożliwiającym pionowy start i lądowanie, pozwoli zaprojektować statek latający o zupełnie nowych właściwościach. SafeGyro będzie ekonomiczny w użytkowaniu i bezpieczny, a także zdolny do wykonywania zadań do tej pory przypisywanych konwencjonalnym maszynom powietrznym. Jego atutem będzie również stosunkowo niska cena w porównaniu do bezzałogowego śmigłowca o zbliżonej masie startowej – powiedział cytowany w komunikacie udostępnionym na stronach internetowych Politechniki Lubelskiej kierownik projektu dr inż. Zbigniew Czyż z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych PL.
Układ napędowy SafeGyro będzie zasilany silnikami elektrycznymi. Napęd ten zostanie zastosowany głównie ze względu na bezpieczeństwo lotu, szczególnie nad obszarami zabudowanymi, oraz optymalne gospodarowanie mocą niezbędną do lotu.
Maszyna będzie dysponować kilkoma technikami lądowania. Jak typowy klasyczny wiatrakowiec, będzie mogła lądować bez konieczności stosowania dodatkowych wirników. Będzie mogła skorzystać wyłącznie z napędu wielowirnikowego. Biorąc pod uwagę różne sposoby lądowania oraz dwa niezależne układy napędowe wytwarzające siłę nośną, SafeGyro będzie bardziej bezpieczny od konkurencyjnych rozwiązań.
Zastosowanie elektrycznego układu napędowego sprawi, że statek powietrzny będzie wytwarzał znacznie mniej hałasu, w porównaniu z konwencjonalną maszyną z napędem spalinowym. To sprawi, że SafeGyro będzie mógł z powodzeniem być wykorzystywany do zadań obserwacyjno-zwiadowczych. Dr inż. Zbigniew Czyż ma nadzieję, że wzbudzi tym zainteresowanie ze strony wojska.
– Służby mundurowe mogą go wykorzystywać do patrolowania i skanowania chronionego obszaru, w tym ochrony przeciwpożarowej lasów oraz w celach wsparcia z powietrza akcji ratowniczych oraz nadzorowania imprez masowych. SafeGyro może także służyć do wykonywania inspekcji dróg, linii kolejowych oraz budynków. Statek może również gromadzić informacje na temat ruchu drogowego oraz topografii terenu w celu opracowania map. Ponadto możliwe jest wykorzystanie go do szybkiego transportowania niewielkich ładunków, np. sprzętu medycznego lub wojskowego, a także monitorowania stanu środowiska na danym obszarze w zakresie zanieczyszczenia powietrza, monitorowania chronionych terenów zielonych oraz akwenów wodnych i stanu upraw w rolnictwie – wymienia dr inż. Zbigniew Czyż.
Do tej pory wykonano model wielowirnikowego statku powietrznego z wirnikiem nośnym o średnicy 1,1 m, który przeszedł badania w tunelu aerodynamicznym w Instytucie Lotnictwa w Warszawie pod kątem określenia zjawiska interferencji aerodynamicznej.
Źródło i fot.: Politechnika Lubelska