Dodano: 23 grudnia 2021r.

Psy wydają się wiedzieć, kiedy naruszane są prawa fizyki

Wydaje się, że psy rozumieją podstawowy sposób, w jaki przedmioty powinny się zachowywać. Puszczając czworonogom animacje z sytuacjami niemożliwymi do zaistnienia w realnym świecie, naukowcy z Wiednia odkryli, że psy wydają się wiedzieć, kiedy naruszane są prawa fizyki.

Psy wydają się wiedzieć, kiedy naruszane są prawa fizyki

Para naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu i Uniwersytetu Wiedeńskiego odkryła, że psy zauważają, gdy obserwowane przez nie obiekty nie zachowują się zgodnie z prawami fizyki. Eksperymenty zostały przeprowadzone na psach domowych, które przyglądały się różnym niemożliwym do zaistnienia w realnym świecie obrazom, przedstawionym na ekranie komputera.

Wcześniejsze badania wykazały, że niemowlęta i dorosłe szympansy zauważają, jeśli coś, na co patrzą, wydaje się łamać prawa fizyki. Chodzi na przykład o rzeczy spadające w górę, zamiast w dół. W nowym badaniu naukowcy Christoph Völter i Ludwig Huber odkryli, że to samo dotyczy psów domowych.

Pracę opublikowano w czasopiśmie „Biology Letters” (DOI: 10.1098/rsbl.2021.0465).

Eksperymenty

Badacze nauczyli najpierw 14 dorosłych psów domowych oglądania filmów w pozycji umożliwiającej dokładną obserwację wzroku oraz pomiar rozmiaru źrenic u czworonogów. Po przeszkoleniu każdy pies obejrzał dwa nagrania. Na pierwszym jedna piłka toczyła się w kierunku drugiej, pozostającej w bezruchu. Po zderzeniu pierwsza piłka przestawała się ruszać, zaś druga odskakiwała.

Drugie nagranie było podobne, z tym że nie dochodziło na nim do zderzenia. Poruszająca się piłka zatrzymywała się przed uderzeniem w drugą. Mimo to, druga piłka i tak odskakiwała i zaczynała się toczyć. Jak wiadomo takie zachowanie przedmiotów jest sprzeczne z prawami fizyki.

Następnie badacze przeanalizowali dane z biosensorów. Stwierdzili, że psy dłużej wpatrywały się w piłki podczas oglądania drugiego filmu. Co więcej, źrenice czworonogów rozszerzały się bardziej.

Psy potrafią dostrzec niemożliwe

Naukowcy zauważają, że obie reakcje są typowe dla psów, które stają się bardziej czujne w sytuacji, gdy dzieje się coś nieoczekiwanego. Rozszerzone oczy i źrenice obserwujemy również u ludzi i innych zwierząt, które napotykają coś, co wymaga większej uwagi wzrokowej.

W tym przypadku badacze sugerują, że psy stały się bardziej czujne i obserwowały scenę przez dłuższy czas, ponieważ spodziewały się czegoś, co mogłoby wyjaśnić, dlaczego druga piłka zaczęła się toczyć nie tak, jak powinna, wbrew zasadom fizyki.

Źródło: New Scientist, fot. Pixabay