Dodano: 29 lipca 2019r.

Polski udział w eksploracji Jowisza. Dostarczono urządzenia dla sondy JUICE

Astri Polska dostarczyła wszystkie zakontraktowane urządzenia dla sondy JUICE, która zbada Jowisza i jego lodowe księżyce. Pod koniec roku firma przekaże dla tego programu także dedykowane oprogramowanie testowe. JUICE jest jednym z ważniejszych programów ESA, w których realizację zaangażowany jest polski sektor kosmiczny.

Jowisz

Urządzenie przekazane w połowie lipca jest ostatnim z dwóch systemów elektronicznych dla sondy JUICE, których produkcję powierzono Astri Polska. Pierwsze z nich firma przekazała w listopadzie ubiegłego roku. Oba urządzenia stworzą infrastrukturę testową dla sondy JUICE, razem z dedykowanym oprogramowaniem, przeznaczonym do testów i symulacji funkcjonowania poszczególnych podsystemów sondy, nad którym Astri Polska obecnie pracuje.

W ten sposób inżynierowie nadzorujący prace nad misją JUICE będą mogli zweryfikować poprawność funkcjonowania kluczowych systemów sondy, m.in.: systemu zasilania, układu napędowego, system komunikacji i nawigacji czy systemu sterowania panelami słonecznymi. Ponadto, każde z urządzeń testowych wyposażone jest w 40 specjalistycznych zestawów wiązek przewodów wyprodukowanych także przez Astri Polska, które umożliwią połączenie wspomnianej infrastruktury testowej z sondą JUICE.

- Zaangażowanie w program JUICE było dla nas dużym wyzwaniem, ponieważ powierzono nam produkcję urządzeń o dużym znaczeniu dla powodzenia całej misji. Pozytywny odbiór produktów dostarczonych przez Astri Polska jest dla nas szczególnie ważny pod kątem budowania długofalowych relacji z Europejską Agencją Kosmiczną, która obecnie jest naszym głównym klientem – powiedział Jacek Mandas, Prezes Astri Polska.

- Polska uczestniczy w budowie sondy JUICE, która zbada Jowisza i jego lodowe księżyce. W sektorze kosmicznym jest duża przestrzeń dla rodzimego biznesu i my tą przestrzeń staramy się, jak najlepiej wykorzystać. Nasi pracownicy – polscy inżynierowie, projektują, budują oraz programują kluczowe elementy dla misji JUICE oraz wielu innych programów Europejskiej Agencji Kosmicznej. Jest to praca wymagająca ogromnej wiedzy, ale dająca jeszcze więcej w zamian. Satysfakcja z faktu, iż jesteśmy stawiani na równi z europejskimi firmami z branży kosmicznej z doświadczeniem idącym w dziesiątki lat jest nieoceniona - dodał Mandas.

JUICE (JUpiter ICy moons Explorer) to misja badawcza Europejskiej Agencji Kosmicznej, która ma za zadanie przeprowadzić badania Jowisza i jego lodowych księżyców. Start sondy planowany jest na rok 2022. Oprócz Astri Polska, po stronie polskiego sektora kosmicznego w budowę sondy JUICE zaangażowani są także inżynierowie z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, Creotech Instruments S.A., Astronica i Sener Polska.

Łączny koszt misji sięga niemal 900 mln euro. Projekt jest częścią strategicznego programu naukowego ESA o nazwie "Kosmiczna Wizja" (Cosmic Vision). Ma on dać odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące naszego Wszechświata: jakie warunki umożliwiają formowanie się planet i pojawianie się życia, jak funkcjonuje Układ Słoneczny, jak powstał Wszechświat i z czego jest zrobiony? Cele badawcze misji JUICE są ściśle powiązane z odpowiedzią na te pytania.

Głównym celem misji JUICE jest badanie układu planetarnego Jowisza, a przede wszystkim Ganimedesa - największego księżyca tej planety i jednocześnie największego księżyca w Układzie Słonecznym. Zdaniem naukowców, stanowi on formę naturalnego laboratorium do analizowania ewolucji geologicznej i środowisk przyjaznych rozwojowi życia w lodowych warunkach oraz może być miejscem tworzenia przyszłych baz eksploracyjnych w Układzie Słonecznym. Sonda wykona także badania struktur geologicznych i atmosfer Europy, Kallisto oraz samego Jowisza.

Zgodnie z założeniami misji badania w systemie Jowisza potrwają co najmniej trzy i pół roku.

Źródło i fot.: materiały prasowe