Dodano: 27 kwietnia 2018r.

Polska aparatura na pokładzie chińskich sond lecących na Księżyc

Naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych PAN zaprojektowali i wykonali instrumenty badawcze, które polecą w kierunku Księżyca na pokładzie chińskiej sondy Chang’E-4. Przeprowadzone niedawno testy aparatury przebiegły pomyślnie.

Księżyc

Misja Chang’E-4 jest częścią chińskiego programu badań Księżyca – Chang’e. To czwarta misja w ramach tego programu. Wcześniejsze polegały na umieszczeniu na orbicie Księżyca sond, których zadaniem było sporządzenie dokładnej mapy naszego sztucznego satelity, zbadanie rozkładu i ilości pierwiastków na jego powierzchni oraz zmierzenie gęstości samej powierzchni.

Chang’E-4 ma składać się z kilku sond, które będą orbitować wokół Księżyca oraz lądownika z łazikiem. Lądownik ma zostać posadzony po ciemnej stronie Srebrnego Globu. To dobre miejsce do badań kosmosu, bo wolne jest od zakłóceń radiowych z Ziemi.

„Głównym celem eksperymentu, w którym biorą udział Polacy, są radiowe obserwacje Wszechświata. Badaczy interesują zarówno najdalsze (i najstarsze) regiony kosmosu, jak i najbliższe otoczenie Ziemi i innych ciał Układu Słonecznego. Projekt umożliwi opracowanie mapy Wszechświata z okresu tzw. Wieków Ciemnych, czyli czasu, gdy Wszechświat był na tyle młody, że nie było jeszcze gwiazd (w całym Kosmosie nie było światła)” – czytamy na stronach PAP.

Jak informuje CBK PAN, chińska misja Chang’E-4 jest przedsięwzięciem złożonym i obejmuje wystrzelenie kilku niezależnych sond kosmicznych. Jedna z nich wspomniana wcześniej wyląduje na powierzchni Księżyca i umieści na niej łazik. Druga będzie pełniła rolę stacji komunikacyjnej między Ziemią a Księżycem. Natomiast dwie ostatnie zajmą się badaniem otoczenia Księżyca, wokół którego będą orbitować. To właśnie na nich zainstalowane zostały instrumenty zbudowane w CBK PAN

Polscy badacze przy konstrukcji urządzeń - analizatorów radiowych wraz z kompletem anten - współpracowali z naukowcami z Narodowego Centrum Nauk Kosmicznych Chińskiej Akademii Nauk. Planowany start misji Chang’E-4 przewidziano na przyszły rok.

Źródło: PAP, fot. NASA