Dodano: 19 grudzień 2019r.

Polacy stworzą urządzenia do montażu paneli słonecznych satelity JUICE

Firma SENER Polska zdobyła kontrakt na zaprojektowanie i wyprodukowanie zestawu urządzeń wspomagających montaż oraz testy paneli słonecznych dla satelity JUICE, jednej z największych misji Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Zleceniodawcą kontraktu jest Airbus Defence and Space Netherlands.

Polacy stworzą urządzenia do montażu paneli słonecznych satelity JUICE

JUpiter ICy moons Explorer (JUICE) to pierwsza duża misja programu Kosmiczna Wizja 2015-2025 Europejskiej Agencji Kosmicznej. Jej celem jest zbadanie atmosfery i magnetosfery Jowisza oraz jego księżyców Europy, Kallisto i Ganimedesa. Przypuszcza się, że pod ich lodową powierzchnią znajduje się płynna woda, mogąca stanowić środowisko dla życia. Satelita będzie wyposażony w największe w historii międzyplanetarnych misji panele słoneczne o powierzchni 97 m². Rozmiar wynika z dużej odległości od Słońca oraz zapotrzebowania na moc (ok 850 W) satelity wyposażonego w aż 10 najnowocześniejszych instrumentów badawczych.

Urządzenia do montażu paneli misji JUICE

Urządzenia warszawskiej firmy SENER Polska umożliwią ostateczny montaż tych ogromnych paneli słonecznych, ich transport wewnątrz obiektów oraz testy funkcjonalne i wibracyjne. Firma odpowiada za zaprojektowanie i produkcję Support Frame (urządzenie służy do podnoszenia, obracania oraz przewożenia paneli słonecznych wraz adapterem do wibracji) oraz nadzór nad produkcją w Polsce czterech typów urządzeń zaprojektowanych przez zleceniodawcę, Airbus Defence and Space Netherlands.

To kolejny kontrakt SENER Polska w misji JUICE. Firma odpowiada również za przeprowadzenie symulacji FEM (Finite Element Method – Metoda Elementów Skończonych) komponentów wchodzących w skład ważnego elementu sondy – ponad 10-metrowego manipulatora magnetometru służącego do umieszczenia instrumentów naukowych z dala od sondy, aby uniknąć zakłóceń magnetycznych. Ponadto zespół SENER Polska stworzy stanowisko symulujące warunki mikro grawitacji, które zostanie wykorzystane do finalnych testów manipulatora magnetometru na Ziemi. Firma uczestniczy także w produkcji zespołu reflektora antenowego, wchodzącego w skład podsystemu antenowego o średnim zysku energetycznym (MGAMA) – odpowiada za produkcję, testy i weryfikację komponentów wchodzących w skład urządzenia.

Misja JUICE zbada Jowisza i jego księżyce

Misja JUICE ma sztywno określony termin startu – połowę 2022 roku. Wynika on ze wzajemnego położenia Ziemi, Wenus i Marsa oraz wykorzystania asyst grawitacyjnych wokół nich. Satelita pokona odległość 600 milionów kilometrów i znajdzie się na orbicie Jowisza w 2029 roku. JUICE będzie prowadził obserwacje przez co najmniej trzy lata.

Głównym celem misji JUICE jest badanie układu planetarnego Jowisza, a przede wszystkim Ganimedesa - największego księżyca tej planety i jednocześnie największego księżyca w Układzie Słonecznym. Za jego odkrywcę uważa się Galileusza, który w XVII wieku zaobserwował i opisał też pozostałe największe naturalne satelity Jowisza: Io, Europę i Kallisto.

Jak to jest możliwe, że tak daleko od Słońca może być woda w stanie ciekłym? Otóż potężny Jowisz tworzy unikalny układ grawitacyjny. Masa Jowisza jest tak wielka, że zakłóca grawitację jego satelitów. Według matematycznych modeli, opracowanych przez naukowców, prowadzi to do rozciągania się i kurczenia największych księżyców planety. Powstałe tarcie może "rozgrzać" ich jądra do temperatur sprzyjających występowaniu wody w stanie ciekłym. JUICE leci więc sprawdzić tę teorię.

O sukcesie misji w dużej mierze zadecyduje to, czy licznym podmiotom zaangażowanym w budowę sondy JUICE uda się na czas zaprojektować i wyprodukować wszystkie elementy wchodzące w jej skład. W przeciwnym razie start zostanie przesunięty i nie wszystkie zaplanowane badania będą mogły być wykonane. Za integrację całego systemu odpowiadać będzie Airbus Defence and Space, ale w łańcuch dostawców zaangażowanych jest wiele firm i instytucji naukowych z całej Europy.

Z Polski w pracach biorą udział specjaliści m.in. z Centrum Badań Kosmicznych PAN, spółki Creotech Instruments S.A., firmy Astronica, Astri Polska i Sener Polska.

Źródło: materiały prasowe