Dodano: 30 lipca 2021r.

Pacjenci po COVID-19 uzyskują niższe wyniki w testach na inteligencję

Nowe badania pokazały, że osoby, które przeszły COVID-19 uzyskują znacznie niższe wyniki w testach na inteligencję. Odkrycia sugerują, że wirus SARS-CoV-2 może powodować znaczne zmniejszenie zdolności poznawczych, szczególnie wśród osób z cięższym przebiegiem choroby.

Pacjenci po COVID-19 uzyskują niższe wyniki w testach na inteligencję

 

Według nowych badań opublikowanych w czasopiśmie „The Lancet EClinicalMedicine” (DOI: 10.1016/j.eclinm.2021.101044) osoby, które wyzdrowiały z COVID-19 mogą wykazywać duże spadki zdolności poznawczych. Stan ten jest szczególnie widoczny u pacjentów, którzy wymagali hospitalizacji i podpięcia do respiratora.

COVID - 19 a niższe wyniki w testach IQ

W badaniu przeprowadzonym przez Imperial College London wzięło udział 81 337 osób. Osoby te sprawdziły się w testach poznawczych Great British Intelligence Test. Wśród tej grupy 12 689 osób zgłosiło wcześniej potwierdzone testami zakażenie koronawirusem SARS-CoV-2 z rożnym stopniem nasilenia.

- Test składał się z zestawu zadań zaprojektowanych do pomiaru różnych wymiarów zdolności poznawczych. Gdy zbierałem dane dotyczące zdrowia poznawczego i psychicznego, akurat w Wielkiej Brytanii pandemia nasiliła się. Kilku moich kolegów skontaktowało się ze mną, aby zwrócić uwagę, że to dobra okazja do zebrania ważnych danych na temat tego, w jaki sposób pandemia i choroba COVID-19 wpływają na zdrowie psychiczne i funkcje poznawcze – powiedział Adam Hampshire, główny autor badań z Imperial College London.

Badania zostały podjęte w celu oceny zdolności poznawczych ozdrowieńców. Następnie porównano je z ogólną próbą, aby zidentyfikować wszelkie długo utrzymujące się skutki infekcji COVID-19.

Po sprawdzeniu czynników, takich jak wiek, płeć, wykształcenie czy język ojczysty naukowcy odkryli zmniejszenie zdolności poznawczych u osób, które wcześniej zachorowały na COVID-19. W zadaniach, które wymagały planowania i rozwiązywania złożonych problemów pacjenci ci osiągali gorsze wyniki od osób, które uniknęły zakażenia koronawirusem. Osoby, które ciężko przeszły zakażenie wypadały w testach najgorzej.

"Nie rozumiemy jak, dlaczego i na jak długo"

Rezultaty te są zgodne z wcześniejszymi doniesieniami o tzw. długim COVID i objawach takich jak „mgła mózgowa”, problemy z koncentracją i trudnościami ze znalezieniem właściwych słów. Wcześniejsze badania wykazały również, że duża część osób, które przeszły COVID-19, cierpi na powikłania neuropsychiatryczne.

- Musimy być ostrożni, ponieważ wygląda na to, że koronawirus może wpływać na nasze funkcje poznawcze. Nie do końca rozumiemy, jak, dlaczego i na jak długo, ale pilnie musimy się tego dowiedzieć. Apeluję o nie podejmowanie niepotrzebnego ryzyka i zaszczepienie się – powiedział Hampshire.

- Deficyty poznawcze utrzymywały się niezależnie od tego, czy były obecne objawy, czy nie. Wydaje się to sugerować, że jest to długotrwały efekt. Nie zależy to również od wcześniej istniejących problemów zdrowotnych – oceniła profesor Christina Pagel, z University College London.

Gorzej niż po udarze mózgu

Uczeni zaobserwowali też korelacje słabszych wyników w testach z poziomem nasilenia choroby. Osoby, które były hospitalizowane z powodu COVID-19 i trafiły pod respirator wykazały największy spadek zdolności poznawczych. Badacze przyznali, że deficyt poznawczy odpowiada spadkowi o siedem punktów w testach na inteligencję. Deficyty te są większe niż obserwowane u osób po udarze mózgu.

W całej przebadanej próbie jedynie 275 osób sprawdziło się w Great British Intelligence Test zarówno przed, jak i po zachorowaniu na COVID-19. To nie pozwala wyciągnąć jednoznacznych wniosków z badań dotyczących przyczyn i skutków takiego stanu. Uczeni podkreślają, że należy pilnie przeprowadzić dalsze badania w tej kwestii. Jednak duża i zróżnicowana socjoekonomicznie próba pozwoliła naukowcom na kontrolowanie szerokiej gamy potencjalnie współistniejących zmiennych.

- Głównym problemem jest to, że nie wiemy, jaki jest mechanizm obserwowanego związku między COVID-19 a deficytami poznawczymi. Nie wiemy też, jak długo może to trwać – przyznał Hampshire.

 

Źródło: Iflscience, fot. HFCM Communicatie/ Wikimedia Commons/ CC BY-SA 4.0