Dodano: 17 stycznia 2022r.

Na Antarktydzie odkryto największy na świecie obszar rozrodu ryb. Nawet 60 mln miejsc lęgowych

500 metrów pod lodem pokrywającym Morze Weddella na Antarktydzie odkryto największy na świecie obszar rozrodu ryb. Naukowcy szacują, że łącznie na tym obszarze może znajdować się nawet 60 milinów aktywnych gniazd.

U wybrzeży Antarktydy w pobliżu Lodowca Szelfowego Filchnera w południowej części Morza Weddella naukowcy natknęli się na największy na świecie obszar rozrodu ryb. Zespół z pokładu statku badawczego wypatrzył przy pomocy podwodnej kamery tysiące gniazd ryb z gatunku Neopagetopsis ionah usianych po dnie morskim.

Gęstość gniazd i wielkość całego obszaru pozwoliła naukowcom oszacować, że łącznie na badanym terenie może znajdować się nawet 60 milionów aktywnych gniazd. Odkrycia te wspierają ideę utworzenia morskiego obszaru chronionego w tej części Morza Weddella.

Zespół kierowany przez Autun Purser z Instytutu Alfreda Wegenera opublikował wyniki swoich badań na łamach czasopisma naukowego „Current Biology” (DOI: 10.1016/j.cub.2021.12.022).

Gigantyczny obszar lęgowy

Odkrycia dokonano z pokładu niemieckiego statku badawczego Polarstern. Naukowcy badali związki chemiczne między wodami powierzchniowymi a dnem morskim. Część badań obejmowała obserwacje życia na dnie morskim poprzez powolne holowanie za statkiem badawczym urządzenia z kamerami, sonarem i innymi czujnikami. Urządzenie rejestrowało obraz, gdy ślizgało się tuż nad dnem oceanu.

W lutym ubiegłego roku system kamer podwodnych zarejestrował tysiące rybich gniazd znajdujących się na dnie morskim na głębokości od 420 do 535 metrów. Naukowcy byli zaskoczeni. Im dłużej oglądali nagranie tym więcej gniazd widzieli. Szybkie obliczenia wykazały, że na trzy metry kwadratowe przypada średnio jedno miejsce lęgowe, choć uczeni wypatrzyli też miejsca, gdzie znajdowały się nawet dwa aktywne gniazda na metr kwadratowy.

Sprawdzanie całego obszaru pozwoliło naukowcom ustalić, że obszar występowania gniazd zajmuje około 240 kilometrów kwadratowych, czyli mniej więcej tyle, ile liczy Malta. - Pomysł, że tak ogromny obszar lęgowy ryb w Morzu Weddella był wcześniej nieodkryty, jest całkowicie fascynujący – mówi Purser, biolog głębinowy i główny autor publikacji. Co ciekawe, Instytut Alfreda Wegenera bada ten obszar lodołamaczem Polarstern od wczesnych lat 80-tych. Do tej pory wykryto tu tylko pojedyncze gniazda lub małe skupiska gniazd Neopagetopsis ionah.

Największa kolonia na świecie

Na podstawie zdjęć zespół naukowców był w stanie wyraźnie zidentyfikować okrągłe gniazda o średnicy około 75 centymetrów, które wyraźnie odróżnia się od reszty dna morskiego otoczką z małych kamieni. Wyróżniono kilka typów gniazd: aktywne - zawierające od 1500 do 2500 jaj i strzeżone w trzech czwartych przypadków przez dorosłą rybę, gniazda zawierające tylko jaja oraz nieużywane gniazda, w pobliżu których można było zobaczyć albo dorosłą rybę bez jaj, albo truchło ryby.

Uczeni objęli obserwacjami obszar 45 600 metrów kwadratowych. Na podwodnych nagraniach naliczyli łącznie 16 160 gniazd. Za pomocą mapowania rozmieszczenia i gęstości gniazd za pomocą sonarów OFOBS (Ocean Floor Observation and Bathymetry System) o większym zasięgu, ale niższej rozdzielczości zarejestrowali ponad 100 tys. gniazd. Te ustalenia oraz wielkość badanego obszaru pozwoliły uczonym oszacować, że na tym terenie znajduje się około 60 milinów aktywnych miejsc lęgowych.

Rzut oka w dane oceanograficzne i biologiczne pozwolił badaczom ustalić, że nowo odkryty obszar lęgowy koresponduje przestrzennie z dopływem cieplejszej wody z Morza Weddella w kierunku szelfu. Badacze ustalili też, że miejsce to jest popularne wśród fok, gdzie udają się w poszukiwaniu pożywienia. 90 procent obserwowanych nurkowań fok miało miejsce w rejonie aktywnych gniazd. Nic dziwnego, naukowcy szacują biomasę tamtejszej kolonii na 60 tys. ton.

Ze swoją biomasą ten ogromny obszar lęgowy jest niezwykle ważnym ekosystemem dla Morza Weddella i, zgodnie z aktualnymi badaniami, prawdopodobnie jest najbardziej rozległą przestrzennie kolonią lęgową ryb odkrytą do tej pory na świecie.

Źródło: Alfred Wegener Institut, Helmholtz Zentrum für Polar und Meeresforschung, fot. AWI OFOBS Team