Dodano: 14 lutego 2019r.

Komary roznosiły malarię już 100 milionów lat temu?

Naukowcy przebadali komara sprzed 100 milionów lat, który w doskonałym stanie zachował się w bursztynie. Badania owada sprzed wieków rzucają nowe światło na rozwój malarii – choroby, która rocznie zabija ponad 400 tysięcy osób.

Komar zatopiony w bursztynie

Grupa naukowców z Uniwersytetu Stanowego w Oregonie odkryła zachowany w bursztynie okaz nieznanego gatunku komara, którego nazwano Priscoculex burmanicus. Bursztyn, w którym znaleziono owada pochodził z Birmy. Naukowcy szacują, że gatunek żył w okresie środkowej kredy.

Po przebadaniu okazu naukowcy stwierdzili, że ma on wiele cech wspólnych z dzisiejszymi komarami przenoszącymi malarię. Chodzi m.in. o naczynia krwionośne na skrzydłach, brzuch czy trąbkę wykorzystywaną do wysysania krwi. Badacze sądzą, że komary z okresu kredy również przenosiły malarię.

Badania opublikowano w czasopiśmie „Historical Biology”.

- Komary mogły przenosić malarię już w tamtych czasach, jednak pewności wciąż nie ma – mówi George Poinar Jr. Z Uniwersytetu w Oregonie. – W tamtym czasie komary żerowały na małych ptakach i ssakach oraz gadach, podobnie jak ma to miejsce dzisiaj - dodaje.

Malaria powodowana jest przez pasożyty przenoszone przez samice komarów, które wysysają krew z ludzi i zwierząt. Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że prawie połowa światowej populacji jest zagrożona tą chorobą. Dotyczy to szczególnie mieszkańców Afryki subsaharyjskiej. Choć malarię można leczyć, to jednak wciąż nie powstała skuteczna szczepionka przeciw chorobie. Dlatego w zagrożonych regionach zaleca się używanie środków owadobójczych i moskitier.

Czy malaria mogła spustoszyć populację dinozaurów 100 milionów lat temu? Zdaniem Poinara nie można tego wykluczyć.

„W tamtym okresie doszło do serii katastrof, włączając w to uderzenie asteroidy, zmiany klimatyczne i wybuchy wulkanów. W tamtym czasie populacja dinozaurów zmniejszyła się i powoli, w ciągu tysięcy lat wymarła. Sugeruje to, że wpływ na ich populację miały też inne czynniki, jak owady, choroby czy patogeny” – pisze Poinar w swojej książce „What Bugged Dinosaurs”.

Badania wskazują też, że komary rozprzestrzeniły się po całym globie jeszcze za czasów, gdy istniał na nim superkontynent – Gondwana. - Skamieliny owadów odkrywane w bursztynach dowodzą, że, że komary przenosiły malarię nawet 20 milionów lat temu, a sama choroba mogła istnieć na ziemi nawet przed 100 milionami lat – uważa Poinar.

Naukowcy mają nadzieję, że dalsze badania pozwolą na lepsze zrozumienie malarii oraz na wypracowanie lepszych metod terapii choroby.

Źródło: Oregon State University, fot. George Poinar