Dodano: 22 listopada 2019r.

Jedna trzecia roślin tropikalnych w Afryce zagrożona wyginięciem

Nowe badania wykazały, że jedna trzecia gatunków roślin w tropikalnej Afryce jest potencjalnie zagrożona wyginięciem. Głównymi czynnikami zagrażającymi roślinom jest działalność człowieka - wylesianie oraz zmiany klimatu.

angrecum eburneum

Naukowcy ocenili prawdopodobieństwo ryzyka wyginięcie ponad 22 tys. gatunków roślin naczyniowych w Afryce. Zgodnie z szacunkami, 33 proc. gatunków jest potencjalnie zagrożonych wyginięciem, a kolejna jedna trzecia gatunków to rośliny rzadkie, potencjalnie zagrożone w najbliższej przyszłości.

Obszary, gdzie rośliny są najbardziej zagrożone, to Etiopia, Afryka Zachodnia, środkowa Tanzania i Demokratyczna Republika Konga, gdzie znajduje się ponad 40 proc. z wymienionych gatunków roślin. Wyniki badań opublikowano w piśmie „Science Advances”.

Różnorodność biologiczna zapewnia ludziom niezliczone korzyści, a jej utrata zagraża naszej przyszłości - powiedział kierujący badaniami dr Thomas Couvreur z francuskiego Narodowego Instytutu Zrównoważonego Rozwoju. Dodał, że utrata różnorodności biologicznej będzie szczególnie problematyczna w tropikalnej Afryce, regionie, który w najbliższej przyszłości stanie przed dużymi wyzwaniami społecznymi i politycznymi i spodziewanym szybkim wzrostem populacji.

Afrykańska flora zagrożona przez działalność człowieka

Niepewna przyszłość wielu gatunków roślin spowodowana jest działalnością człowieka. Chodzi tutaj przede wszystkim o wylesianie i zmianę użytkowania gruntów przygotowywanych pod plantacje czy wydobycie surowców. Ale też o wzrost populacji czy zmiany klimatu. Zagrożone gatunki obejmują drzewa, krzewy i zioła.

Utrata tak wielu gatunków roślin tropikalnych byłaby problematyczna, ponieważ znacznie zmniejszyłaby różnorodność biologiczną w danym siedlisku. Rośliny wychwytują dwutlenek węgla z powietrza, uwalniają tlen i zapewniają ochronę i pożywienie dla szerokiej gamy życia, od maleńkich owadów po głodne słonie. Mniejsza liczba roślin i mniejsza ich różnorodność potencjalnie zaszkodzi całym ekosystemom zagrażając przetrwaniu dzikiej fauny i flory.

Wspomniane przez badaczy 30 proc. zagrożonych roślin to około 7 tys. poszczególnych gatunków. „Nasze badania dostarczają dalszych dowodów na to, że flora tropikalnej Afryki będzie w przyszłości bardzo wrażliwa” - napisali naukowcy w publikacji. Badacze zwrócili także uwagę, że dotychczas większość gatunków roślin tropikalnych nie miała oceny ryzyka wyginięcia, co ograniczało zdolność do określania priorytetów ochrony.

„Nasze wyniki podkreślają wysoki poziom ryzyka wyginięcia tropikalnej flory afrykańskiej. Trzydzieści trzy procent gatunków jest potencjalnie zagrożonych wyginięciem. Zachowanie tropikalnej różnorodności biologicznej jest pilnym wyzwaniem. Mają one kluczowego znaczenia dla ekosystemów lądowych” - napisali badacze.

Autorzy analiz dodali, że sytuację zagrożonych roślin pogorszą jeszcze skutki zmian klimatu, które są jednym z najważniejszych czynników wpływających na ryzyko wyginięcia.

Źródło: BBC, fot. Scott Zona/ Wikimedia Commons/ CC BY 2.0