Dodano: 20 października 2022r.

Bakterie o ciekawych właściwościach odkryte w podziemnych jaskiniach

Zespół badawczy z Uniwersytetu Umeå znalazł w niezbadanych dotąd algierskich jaskiniach bakterie o wielu ciekawych właściwościach. Znalezione mikroby potrafią między innymi rozkładać gluten, co może pomóc osobom z nietolerancją na ten związek. Odkrycia dokonano na głębokości kilkuset metrów.

Bakterie o ciekawych właściwościach odkryte w podziemnych jaskiniach

- To badanie jest kolejnym przykładem fantastycznego potencjału mikrobów na naszej planecie. Pomimo intensywnych badań, do tej pory udało nam się zmapować jedynie niewielką część wszystkich bakterii występujących na Ziemi - mówi Natuschka Lee, badaczka z Wydziału Ekologii i Nauk o Środowisku Uniwersytetu w Umeå.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Microbiology Spectrum” (DOI: 10.1128/spectrum.00248-22).

Gigantyczne siedlisko dla mikrobów

Dziś wiadomo, że co najmniej 30 proc. wszystkich mikroorganizmów na Ziemi żyje głęboko pod ziemią - w zupełnie innych warunkach niż formy życia na powierzchni naszej planety. Na przykład niektóre mikroby nie potrzebują światła słonecznego. Badania podziemnych form życia mogą dostarczyć ciekawych informacji o tym, jak w różny sposób może rozwijać się ono na Ziemi. Podobne badania dają też naukowcom wskazówki, czy na innych planetach, głęboko pod ich powierzchnią może istnieć życie.

Jaskinie mogą pełnić rolę naturalnej bramy do podziemi. Znajdują się one na całym świecie, ale tylko część z nich została do tej pory spenetrowana. W ostatniej dekadzie badania jaskiń spotkały się z dużym zainteresowaniem, także w kontekście badań kosmosu. Naukowcy wiedzą dziś, że niektóre planety, takie jak Mars, są pełne jaskiń.

Nowe badania zostały przeprowadzone przez naukowców ze Szwecji i Algierii. Natuschka Lee, Baraa Rehamnia oraz Ramune Kuktaite poszukiwały interesujących cech bakterii przetrwalnikowych w dotychczas niezbadanych jaskiniach, znajdujących się na głębokości kilkuset metrów w Algierii.

Niezwykłe bakterie

Mikroby te są blisko spokrewnione z rodzajem Bacillus, która interesuje astrobiologów ze względu na ich imponujące zdolności do przetrwania. Bakterie te na naszej planecie odgrywają ważną rolę w kilku różnych kontekstach, częściowo jako patogeny, częściowo jako korzystne mikroby w kontekście ekologicznym i biotechnologicznym.

- Znaleźliśmy szczepy, które mogą wytwarzać substancje przeciwdrobnoustrojowe lub które mogą rozkładać gluten, substancję, która może powodować reakcje zapalne w jelitach wielu ludzi. Okazało się również, że bakterie są w stanie przetrwać ekstremalne warunki, jakie występują w naszym układzie pokarmowym - mówi Natuschka Lee.

W przyszłości naukowcy zbadają, czy bakterie te mogą być przydatne dla przemysłu biotechnologicznego na przykład w przypadku alergii na gluten.

Źródło: Umea University, fot. Osmoregulator at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons. Na zdjęciu Bacillus megaterium