Dodano: 10 stycznia 2022r.

Astronomowie odkryli jedną z największych struktur w Drodze Mlecznej

Astronomowie odkryli jedną z największych struktur w Drodze Mlecznej. To Maggie – masywne włókno wodoru znajdujące się po drugiej stronie Galaktyki, około 55 tys. lat świetlnych od nas. Maggie ma oszałamiające rozmiary: jej długość wynosi 3900, a szerokość 130 lat świetlnych. Jest to jedna z najdłuższych struktur, jakie kiedykolwiek zaobserwowano w naszej Galaktyce.

Astronomowie odkryli jedną z największych struktur w Drodze Mlecznej

Obecne badania potwierdzają ponad wszelką wątpliwość, że odnaleziony w zeszłym roku zbiór wodoru jest rzeczywiście spójną strukturą – przekonuje współautor projektu Juan Soler. Badacze zdecydowali się nazwać obiekt imieniem, a właściwie zdrobnieniem najdłuższej rzeki Kolumbii, Rio Magdalena. Odkrycie opisano w czasopiśmie „Astronomy & Astrophysics” (DOI: 10.1051/0004-6361/202141265).

Poniżej płaszczyzny Galaktyki

Około 380 tys. lat po Wielkim Wybuchu powstał wodór, który jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem we Wszechświecie. Mimo to jego wykrycie jest bardzo trudnym zadaniem, co czyni badania nad Maggie wyjątkowo ekscytującymi.

Główny autor badania Jonas Syed wskazuje, że włókno wodoru zlokalizowano około 1600 lat świetlnych poniżej płaszczyzny Drogi Mlecznej. Naukowcy nie są pewni jak struktura się tam znalazła.

Głębsza analiza Maggie wykazała, że gaz zbiega się w niektórych punktach. Wodór może się tam gromadzić i kondensować w większe chmury. Na jednym krańcu Maggie znajduje się element przypominający węzeł, w którym zbiegają się mniejsze chmury, podczas gdy na drugim krańcu gaz przerzedza się.

Syed podkreśla, że wciąż nie znamy odpowiedzi na wiele pytań dotyczących tej struktury. Badacze mają jednak nadzieję na uzyskanie dodatkowych danych na jej temat. W najbliższym czasie planują dokonanie głębszej analizy występującego w chmurze gazu.

Obserwacje dzięki Gai

Do pomiarów Maggie astronomowie wykorzystali satelitę Gaia Europejskiej Agencji Kosmicznej. Gaia jest ambitną misją, której celem jest stworzenie trójwymiarowej mapy galaktyki Drogi Mlecznej. I w trakcie tego procesu, wykryła ona włókno wodorowe.

Co więcej, satelita Gaia może ujawnić skład, formowanie i ewolucję galaktyki poprzez dostarczenie dokładnych pomiarów pozycji i prędkości radialnej, które stworzą spis miliardów gwiazd w galaktyce.

Dzięki satelicie Gaia, naukowcy byli w stanie dokonać licznych odkryć w ostatnich latach, w tym 12 kwazarów, których światło jest silnie odchylane przez inne galaktyki.

Źródło: Max Planck Institute for Astronomy, fot. ESA/Gaia/DPAC/T. Müller/J. Syed/MPIA