Dodano: 05 czerwca 2019r.

Aplikacja stworzona na bazie pomysłu 13-latki pomoże poznać Arktykę

Konsorcjum EDU-ARCTIC, koordynowane przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii, uruchomiło aplikację The Arctic Explorer Game, która w formie quizów pozwala poszerzyć wiedzę o tym obszarze. Aplikacja powstała na bazie pomysłu 13-latki z Wysp Owczych.

Topniejąca pokrywa lodowa na Morzu Arktycznym


Aż 88 procent społeczeństwa deklaruje, ze przynajmniej raz dziennie ma dostęp do Internetu za pośrednictwem smartfona czy tabletu. Każdego dnia korzystamy przeciętnie z 10 aplikacji. Technologie mobilne wrosły nieodwołalnie w naszą codzienność i szybko stały się narzędziem edukacyjnym, a także sposobem dotarcia z przekazem – również naukowym - do milionów użytkowników.

Rozumieją to instytucje na całym świecie: dostrzegła to NASA, udostępniając aplikację, za pośrednictwem której możemy dokładnie poznać Międzynarodową Stację Kosmiczną – ISS. Naukowcy coraz chętniej korzystają też z tzw. Nauki obywatelskiej, a nieodłączny smartfon może się stać naszym mobilnym laboratorium. Naukowcy z Laboratorium Sejsmologicznego Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley chcą wykorzystać naukę obywatelską do stworzenia globalnego obrazu aktywności sejsmicznej dzięki aplikacji MyShake. Konsorcjum EDU-ARCTIC, koordynowane przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, nie pozostaje w tyle i właśnie uruchomiło aplikację The Arctic Explorer Game: mądrą rozrywkę dla każdego.

 

Historia powstania aplikacji The Arctic Explorer Game (dostępna nieodpłatnie, obecnie na Android), stworzonej w ramach europejskiego projektu EDU-ARCTIC, jest szczególna. Autorką pomysłu jest 13-letnia Yngva z Wysp Owczych, która w konkursie, organizowanym przez konsorcjum EDU-ARCTIC, zgłosiła pomysł stworzenia wirtualnej podróży przez Arktykę, która dzięki formie quizu pozwala poszerzyć wiedzę o tym regionie. Pomysł zainspirował organizatorów, i na konferencji końcowej projektu EDU-ARCTIC w Paryżu w maju tego roku udało się zaprezentować aplikację mobilną powstałą na bazie pomysłu uczestniczki konkursu. Międzynarodowa publiczność rozegrała pierwszy quiz.

Do wyboru mamy pytania z dziedziny biologii, geografii, geologii i ogólnie nauk przyrodniczych, na trzech poziomach trudności. Odpowiadając poprawnie na pytania gromadzimy „monety", które pozwalają na „podróż" po innych częściach Arktyki – Islandii, Grenlandii, Wyspach Owczych, Skandynawii czy północnoamerykańskich obszarach polarnych. Odpowiedziom towarzyszą wyjaśnienia, zdjęcia, odnośniki do dodatkowych materiałów – np. do POLARPEDII, czyli wielojęzycznej encyklopedii terminów związanych z badaniami polarnymi.

Ale najważniejszy element to możliwość współtworzenia aplikacji przez jej użytkowników – czyli dodawania własnych pytań i odpowiedzi, również nagradzanych wirtualnymi „monetami".

Ile wysp tworzy Svalbard? Od kiedy działa Polska Stacja Polarna Hornsund? Co przechowywane jest w Globalnym Banku na Svalbardzie? Zagraj, dowiedz się, wymyśl własne pytanie, zostań Arktycznym Eksploratorem!

 

Źródło: Instytut Geofizyki PAN