HeatVentors z Węgier zwyciężył w tegorocznej edycji międzynarodowego konkursu PowerUp! dla innowacyjnych start-upów z obszaru energii. Zespół zaprezentował innowacyjny magazyn energii cieplnej, pozwalający na oszczędność od 20 do 40 proc. energii przy inwestycji od pół roku do dwóch lat.
Magazyn zajmuje o 90 proc. mniej powierzchni niż dotychczasowe magazyny energii cieplnej! HeatVentors otrzymał 20 000 euro i szansę na zaproszenie do prestiżowego akceleratora Highway® by InnoEnergy. – Zwycięska drużyna odpowiada na jedno z największych wyzwań sektora energetycznego jakim jest zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w zakresie efektywnego magazynowania energii. Obszar „energy storage” to taki święty graal energetyki i tam też widzimy największe wyzwania – mówi Łukasz Świercz, Business Creation Officer z InnoEnergy Central Europe, przewodniczący Jury.
Drugie miejsce w konkursie i 10 000 euro jury przyznało firmie FLASC z Malty, która również zajmuje się magazynowaniem energii – urządzenie zintegrowane jest z pływającą platformą, a do kompresji wykorzystuje wodę morską. Trzecie miejsce i 5 000 euro otrzymała drużyna z Czech: VIA ALTA to technologia do produkcji biopaliw z odpadów biodegradowalnych.
Podczas wielkiego finału w Budapeszcie przed Jury, inwestorami i mediami swoje rozwiązania zaprezentowało 12 start-upów. To zwycięzcy finałów regionalnych, które odbyły się na Węgrzech, w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, Litwie, Łotwie, Estonii, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji i Grecji. Finaliści zostali uprzednio wyłonieni spośród 158 drużyn z 24 krajów Europy Środkowej, które przesłały swoje zgłoszenia do konkursu.
Stawka była wysoka, bo akcelerator Highway® to jeden z najlepszych takich programów w sektorze cleantech w Europie: Pomagamy aktywnie – weryfikujemy model biznesowy, sprawdzamy, czy firma nie potrzebuje handlowca. Staramy się nie ingerować, tylko wskazywać rozwiązania i otwierać drzwi – dajemy dostęp do naszych biznesowych i akademickich partnerów w całej Europie. Taki jest też główny cel konkursu PowerUp! – tłumaczy Jakub Miler, CEO InnoEnergy Central Europe, organizator konkursu.
Uczestnictwo w Highway® zagwarantował sobie Mebius ze Słowenii, zdobywca Wild Card, specjalnej nagrody od Globalnego Partnera – MOL Group: Nasza ambitna, transformacyjna strategia 2030 opiera się na założeniu, że postępy technologiczne, w połączeniu ze świadomością ekologiczną i nowymi nawykami konsumentów, zasadniczo zmieniają cały przemysł naftowy i gazowy. W MOL postrzegamy otwartą kulturę innowacji jako właściwą odpowiedź na te wyzwania, a dotarcie do ekosystemu start-upów jest dla nas ważnym krokiem. Cieszymy się, że jesteśmy głównym sponsorem PowerUp! oraz że tak wiele inspirujących pomysłów materializuje się w naszym regionie – skomentował Zsolt Winkler, Head of Open Innovation Hub w grupie MOL.
W jury zasiedli również: György Bacsa, Group Strategy and Business Development SVP, MOL Group, Viktor Miškovský, Investment Director, Inven Capital, Matias Torrellas, Portfolio Manager, InnoEnergy i Agnieszka Wasilewska-Semail, CEO, Rafako S.A., która bardzo wysoko ocenia poziom konkursu i dodaje: Zakres prezentowanych pomysłów był bardzo szeroki, jednakże co najważniejsze, każdy z nich może potencjalnie przyczynić się do poprawy czystości naszego środowiska, a to jest w tym przedsięwzięciu najważniejsze. Jako RAFAKO szukamy obecnie między innymi rozwiązań nakierunkowanych na energetykę rozproszoną oraz z zakresu circular economy. Będziemy bacznie przyglądać się zaprezentowanym dzisiaj firmom i jestem pewna, że z niektórymi z nich nawiążemy bliższą współpracę.
Publiczność miała możliwość wysłuchania Jonasa Kjellberga, jednego ze współtwórców Skype`a i investora venture capital. Tym, co wyróżnia PowerUp! spośród innych konkursów dla start-upów są Bootcampy: przed wielkim finałem uczestnicy spędzili dwa dni na weryfikacji swoich modeli biznesowych i doskonaleniu umiejętności prezentacji. Wśród coachów i mentorów znaleźli się tak doświadczeni trenerzy biznesowi z regionu Europy Środkowej jak Gleb Maltsev z Estonii, Rafał Szczepanik z Polski czy Costas Troulos z Grecji.
– Warsztaty podczas Bootcamp-ów pozwoliły nam zweryfikować myślenie o biznesie – to było niezwykle cenne doświadczenie. Jesteśmy bardzo szczęśliwi i dziś jak nigdy wcześniej, wierzymy, że zajdziemy daleko – mówi Zoltán Andrássy z HeatVentors.
Źródło i fot.: materiały prasowe