Dodano: 21 czerwca 2016r.

Ziemia ma drugi księżyc

Ziemia posiada drugi księżyc i jest on z nami od 100 lat. Obiekt o nazwie 2016 HO3, bo tak nazywa się drugi naturalny satelita naszej planety, został wyśledzony przez komputerowy system poszukiwania ciał niebieskich, które zagrażałyby Ziemi - PAN-STARRS1.

Orbita obiektu 2016 HO3, który jest uważany za drugi księżyc Ziemi

Drugi księżyc Zimi - 2016 HO3 ma od 40 do 100 metrów średnicy. Naukowcy z NASA uważają, że Ziemia przechwyciła ten obiekt na początku XX wieku i jeszcze przez kilkaset lat będzie z nami. Jego odległość od Ziemi jest około 100 razy większa niż starego, poczciwego Srebrnego Globu.

Nasz drugi księżyc, a właściwie pseudo-satelita, nie zagraża Ziemi. Jego orbita jest inna niż Ziemi, bardziej jajowata. Okrąża Słońce w podobnym czasie, co Ziemia, ale droga 2016 HO3 jest nieregularna. Przez około pół roku wyprzedza on naszą planetę i jest bliżej słońca. W kolejnym półroczu zwalnia i jest za Ziemią oraz dalej od Słońca.

Nie jest to pierwszy taki przypadek. Całkiem niedawno Ziemi towarzyszył inny obiekt – 2003 YN107. Asteroida ta w 2006, po około 10 letnim spacerze z Ziemią, oddaliła się od naszej planety. Badacze uważają, że w najbliższym stuleciu Ziemia może przejąć jeszcze cztery takie obiekty.

Dla miłośników obserwacji nieba mamy niestety złą wiadomość. 2016 HO3 jest bardzo słabo widoczny z Ziemi.

Źródła: NASA, fot. NASA