Dodano: 07 lipca 2017r.

Zbliża się maksimum roju Pegazydów

Od 7 do 13 lipca na nocnym niebie będziemy mogli podziwiać rój Pegazydów. Maksimum aktywności przypadnie na 9 lipca. Obserwacje może utrudniać Księżyc, gdyż znajdzie się on wtedy w pełni.

Meteor na nocnym niebie

Radiant roju Pegazydów znajduje się w gwiazdozbiorze Pegaza. Rój ten związany jest prawdopodobnie z kometą C/1979 Y1 (Bradfield) i jest stosunkowo młodym rojem. Lipowe Pegazydy są meteorami o bardzo dużej prędkości.  Może ona wynieść nawet 70 kilometrów na sekundę.

Amatorów astronomii może zmartwić to, że w obserwacjach przeszkadzać będzie Srebrny Glob, który ze względu na przypadającą 9 lipca pełnię, będzie bardzo jasny i może utrudniać dostrzeżenie „spadających gwiazd”. Dlatego obserwacje radzimy rozpocząć tuż po zachodzie Księżyca albo na krótko przed jego wschodem.

Niestety rój Pegazydów nie jest najobfitszym rojem „spadających gwiazd”. Podczas jego aktywności co roku odnotowuje się średnio od czterech do siedmiu zdarzeń na godzinę. To nic w porównaniu ze styczniowymi Kwadrantydami, których można dostrzec nawet do 120 na godzinę, czy przypadających na sierpień Perseidami, „spadającymi” również w okolicach stu na godzinę.

Mimo to rój Pegazydów jest świetną atrakcją na nocnym niebie dla miłośników astronomii. Obserwatorom życzymy udanych łowów.

Źródło: Urania, fot. Kim MyoungSung/Flickr