Dodano: 26 stycznia 2017r.

Zapierające dech w piersiach zdjęcie Małej Czerwonej Plamy

NASA opublikowała najnowszą fotografię Jowisza wykonaną przez sondę Juno. Tym razem sonda zrobiła wspaniałe zdjęcie tzw. Małej Czerwonej Plamy – trzeciego obecnie pod względem wielkości antycyklonu na Gazowym Olbrzymie.

Burze na Jowiszu

Mała Czerwona Plama ma oznaczenie NN-LRS-1 i obserwowana jest przez naukowców od 23 lat. Rozmiary tej burzy są bliskie rozmiarom naszej planety. Mała Czerwona Plama jest „ubogą krewną” Wielkiej Czerwonej Plamy - antycyklonu, który obecny jest na Jowiszu przynajmniej od 352 lat i jest charakterystyczną cechą tej planety.

Zdjęcie zostało wykonane za pomocą zainstalowanego na sondzie instrumentu JunoCam. Sonda zrobiła je 11 grudnia ubiegłego roku z wysokości 16 600 kilometrów.

Fot. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstaedt/John Rogers

Jowisz to największa planeta Układu Słonecznego. Jego masa jest dwa i pół raza większa niż masa wszystkich pozostałych planet w naszym układzie. Jowisz posiada co najmniej 67 księżyców. Planetę pokrywa kilka warstw chmur, które układają się w charakterystyczne pasy widoczne z naszej planety. Dzień na Jowiszu trwa około 10 godzin.

Misja Juno nie jest pierwszą, która zbada Jowisza. Wcześniej w pobliżu gazowego giganta przelatywały sondy z programu Pionier oraz Voyager. Największą planetę Układu Słonecznego badała także sonda Galileo oraz New Horizons, której celem był Pluton. W przyszłości NASA planuje zbadanie kilku księżyców Jowisza, w tym Europę, która pod lodową pokrywą posiada ocean wody.

Zdjęcie w pełnej rozdzielczości można podziwiać na stronach NASA.

Źródło: NASA