Dodano: 13 maja 2022r.

W Chinach odkryto gigantyczne zapadlisko z własnym lasem

Grotołazi odkryli gigantyczne zapadlisko w odległych lasach Regionu Autonomicznego Kuangsi-Czuang w Chinach. Na jego dnie, na głębokości blisko 200 metrów, znaleźli wejścia do jaskiń oraz dobrze zachowany prymitywny las ze starymi drzewami sięgającymi wysokości 40 metrów.

W Chinach odkryto gigantyczne zapadlisko z własnym lasem

Wszystko zaczęło się od zdjęć satelitarnych obrazujących część Regionu Autonomicznego Kuangsi-Czuang w Państwie Środka. Fotografie sugerowały, że w tej gęsto zalesionej części Chin znajduje się duże zapadlisko. Aby potwierdzić jego istnienie, naukowcy udali się na miejsce.

Zapadlisko z własnym lasem

Speleolodzy i grotołazi z Instytutu Geologii Krasu Chińskiej Służby Geologicznej rzeczywiście znaleźli we wskazanej lokalizacji zapadlisko mierzące 306 metrów długości, 150 metrów szerokości i głębokie na 192 metry – podała chińska agencja informacyjna Xinhua.

Ekipa ekspedycyjna zjechała na linie ponad 100 metrów w dół i następnie przez kilka godzin schodziła jeszcze niżej, by dotrzeć do podstawy zapadliska. Na dnie tej gigantycznej dziury odkryli inny świat z gęstą roślinnością sięgającą ramion człowieka oraz wysokimi na 40 metrów starymi drzewami. Znaleźli też trzy wejścia do jaskiń. To odizolowane środowisko ma mocno ograniczony dostęp do światła słonecznego.

- Nie zdziwiłbym się, gdybym dowiedział się, że w tych jaskiniach znajdują się gatunki, które do tej pory nie zostały zgłoszone nauce ani przez nią opisane – skomentował Chen Lixin, który kierował zespołem grotołazów i speleologów.

Zhang Yuanhai z Instytutu Geologii Krasu Chińskiej Służby Geologicznej powiedział, że lej krasowy, znajduje się w pobliżu wioski Ping'e. Jego objętość przekracza pięć milionów metrów sześciennych i można go sklasyfikować jako duże zapadlisko. Uczony dodał, że na dnie znajdują się trzy duże jaskinie, które przypuszczalnie są pozostałością po wczesnej ewolucji zapadliska. Dno zapadliska ma dobrze zachowany prymitywny las.

„Niebiańskie doły”

Tego typu gigantyczne zapadliska znane są w Chinach jako „tiankeng”, co z grubsza można przetłumaczyć jako „niebiański dół”. Powstają dzięki wodzie o delikatnie kwasowym odczynie przenikającej przez ziemię, która powoduje powolną erozję podłoża skalnego. Po czasie proces ten może wytworzyć pod ziemią tunele i jaskinie. Zapadlisko pojawia się, gdy sufit jaskini czy tunelu staje się zbyt słaby, by utrzymać znajdujące się nad nim warstwy ziemi i zapada się.

W Chinach, a zwłaszcza w okręgu Leye, gdzie znajduje się badane zapadlisko, tego typu struktury są częstym zjawiskiem. Tylko w tym okręgu znajduje się 29 podobnych dziur w ziemi. Państwo Środka jest znane z topografii krasowej, a ta jest podatna na tworzenie tego typu zapadlisk.

Obszar Regionu Autonomicznego Kuangsi-Czuang słynie z formacji krasowych - od zapadlisk, przez filary skalne po naturalne mosty. Część z nich została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Niestety, komunikat agencji Xinhua jest nieco ubogi. Wygląda na to, że na więcej informacji, fotografie i opis znajdującej się tam roślinności będzie trzeba poczekać.

Źródło: Xinhua, Live Science, fot. YouTube/Globalink