Dodano: 24 października 2018r.

Teleskop Hubble'a i obserwatorium Chandra wznawiają obserwacje

Po awarii dwóch należących do NASA teleskopów – Kosmicznego Teleskopu Hubble’a oraz Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra, operacje naukowe przeprowadzana z ich pomocą zostały wstrzymane. Społeczność naukowa zamarła w oczekiwaniu na rozwój sytuacji. Na szczęście wygląda na to, że to już koniec kłopotów i wkrótce obserwacje na obu urządzeniach zostaną wznowione.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a

5 października awarii uległ Kosmiczny Teleskop Hubble’a. Tydzień później NASA poinformowała o problemach z Obserwatorium Rentgenowskim Chandra. W obu teleskopach doszło do usterki żyroskopów i od tamtej pory nie można było prowadzić obserwacji za ich pomocą. Środowisko naukowe obawiało się, że to już koniec wysłużonych maszyn, jednak inżynierowie NASA stanęli na wysokości zadania i udało im się doprowadzić oba teleskopy do porządku.

Teleskop Hubble’a to jeden z najważniejszych instrumentów naukowych w astronomii, jakie kiedykolwiek stworzono. Został wyniesiony na orbitę okołoziemską w 1990 roku i od tamtego czasu zachwyca nas wykonanymi przez siebie fotografiami dalekiego kosmosu. Operacje naukowe zostały przerwane początkiem października z powodu awarii żyroskopu, przez co maszyna nie była w stanie skierować się we właściwym kierunku podczas obserwacji i przełączyła się w tryb awaryjny.

Podczas normalnej pracy teleskop korzysta z trzech żyroskopów do orientacji na celu obserwacji. Łącznie ma ich sześć, ale po awarii z początku miesiąca sprawne pozostały jedynie dwa. Początkowo NASA zamierzała uruchomić zapasowy żyroskop, który nie był uruchamiany od siedmiu lat, ale próba ta zakończyła się niepowodzeniem. To jednak nie zraziło inżynierów i po pierwszych niepowodzeniach osiągnęli sukces.

Zapasowy żyroskop, który podczas pierwszego po siedmiu latach uruchomienia wykazywał nieprawidłowy zakres częstotliwości obrotu, udało się ustabilizować. Testy prowadzone podczas weekendu pokazały, że żyroskop pracuje prawidłowo, ale inżynierowie przed wznowieniem obserwacji zarządzili jeszcze kilka sprawdzianów sprawności. Jeśli wypadną one pozytywnie, teleskop Hubble’a wróci do pracy.

Specjalistom z NASA udało się także usunąć usterki zgłaszane przez Obserwatorium Rentgenowskie Chandra. Agencja kosmiczna poinformowała wczoraj, że teleskop wznowił już obserwacje naukowe. Awaria była spowodowana również przez żyroskop.

Jednak w tym przypadku inżynierowie mieli ułatwione zadanie, bo teleskop Chandra posiadał sprawny teleskop zapasowy, który bez problemów udało się uruchomić. Wadliwy żyroskop został wyłączony. Specjaliści przy okazji wgrali uaktualnione oprogramowanie do obserwatorium.

Obserwatorium Rentgenowskie Chandra zostało zaprojektowane do wykrywania emisji promieniowania X z bardzo gorących obszarów Wszechświata, takich jak eksplodujące gwiazdy, gromady galaktyk czy materia wokół czarnych dziur. Wyniesione w przestrzeń kosmiczną w 1998 roku pracuje bez większych problemów. To już będzie 20 lat, choć jego misja miała trwać jedynie 10 lat. Zresztą teleskop Hubble’a również przekroczył zakładany czas trwania misji i pracuje już 28 lat.

Źródło i fot.: NASA