Dodano: 07 stycznia 2017r.

Polacy odkryli pierwszą supernową w tym roku

Grupa Robocza ds. Supernowych działająca w ramach Międzynarodowej Unii Astronomicznej poinformowała o odkryciu supernowej - AT 2017A. To pierwszy tego typu obiekt odkryty w tym roku.

Supernowa

Supernową odkryto pierwszego stycznia w galaktyce UGC 10104 w gwiazdozbiorze Korony Północnej. Dokonano tego przy pomocy teleskopu w prywatnym obserwatorium Ratinga we Włoszech. Za odkryciem stoją Grzegorz Duszanowicz i Michał Żołnowski. Do tego ostatniego należy obserwatorium we Włoszech.

Obaj miłośnicy astronomii mają na koncie spore osiągnięcia. Wspólnie odkryli trzy supernowe. Sam Duszanowicz odkrył ich 10.

- Bardzo cieszymy się z naszego odkrycia. To spory wysiłek związany nie tylko z samymi, wymagającymi benedyktyńskiej cierpliwości poszukiwaniami, ale również związany z utrzymaniem w sprawności technicznej zdalnego obserwatorium- powiedział Michał Żołnowski w rozmowie z PAP.

- Każda z obserwacji poprzedzona jest starannym zaplanowaniem, w jakiej części nieba prowadzone będą poszukiwania. Często nasze poszukiwania to pewien wyścig, zwłaszcza z zespołami japońskimi, które korzystają z tego przywileju, że noc nadchodzi u nich o kilka godzin wcześniej i wcześniej mogą zauważyć nowy obiekt na swoim niebie - dodał Żołnowski.

Źródło: PAP