Dodano: 07 kwietnia 2017r.

Odkryto planetą podobną do Ziemi z gęstą atmosferą

Astronomowie dostrzegli wokół planety GJ 1132b gęstą atmosferę. Planeta ta jest podobna do Ziemi i znajduje się w odległości 39 lat świetlnych.

Egzoplaneta Gliese 1132 b

Za odkryciem stoi międzynarodowy zespół astronomów z Keele University oraz z Instytutu Maxa Plancka. Obserwacji dokonano dzięki potężnemu teleskopowi ESO/MPG znajdującemu się w Chile. Odkrycie jest o tyle znaczące, że po raz pierwszy w historii dostrzeżono atmosferę wokół planety podobnej do Ziemi.

GJ 1132b  znajduje się około 39 lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego. Jak na kosmiczne odległości to bardzo blisko. Planeta znajduje się w gwiazdozbiorze Żagla, który można dostrzec z południowej półkuli. GJ 1132b jest około 1,4 razy większa od Ziemi i krąży po ciasnej orbicie wokół czerwonego karła GJ 1132 - gwiazdy mniejszej i chłodniejszej od naszego Słońca.

Odkrycie niemal natychmiast uruchomiło wyobraźnię astronomów-amatorów, którzy orzekli, że to właśnie tam może znajdować się pozaziemskie życie. Jednak według danych może być o to trudno, przynajmniej jeśli chodzi o życie, jakie znamy. Na GJ 1132b temperatura wynosi około 370 stopni Celsjusza, a atmosfera składa się przede wszystkim z metanu i wody. Jednak uzyskane do tej pory danie nie pozwalają na szersze spekulacje, jak może wyglądać tamten świat. Być może jest to „wodny świat” z atmosferą złożoną z pary wodnej.

GJ 1132 to czerwony karzeł typu M. Jest to jeden z najpowszechniej występujących typów gwiazd. Zaobserwowanie atmosfery wokół planety krążącej wokół niego, może sugerować, że takich planet jest znacznie więcej we Wszechświecie. Karły typu M mogą być niezwykle aktywne, a taka aktywność w niektórych przypadkach może pozbawić atmosfery pobliskie planety.

To obiecujące odkrycie stawia GJ 1132b w centrum zainteresowania astronomów poszukujących życia we Wszechświecie. Na pewno wkrótce poznamy więcej szczegółów dotyczących planety.

Źródło: phys.org, Astronomical Journal, fot. Max Planck Society