Dodano: 25 maja 2017r.

Odkryto nietypowy obiekt w galaktyce Cygnus A

Astronomowie korzystając z radioteleskopu Very Large Array (VLA) dostrzegli dziwny, nietypowy obiekt, który krąży wokół supermasywnej czarnej dziury w galaktyce Cygnus A.

Wizja artystyczna czarnej dziury krążącej wokół centralnej, supermasywnej czarnej dziury w galaktyce Cygnus A

Nietypowy obiekt dostrzeżony w galaktyce Cygnus A jest jasnym obiektem znajdującym się blisko rdzenia galaktyki i został dostrzeżony, gdy pojawiła się nowa emisja fal radiowych

Galaktyka Cygnus A leży około 800 milionów lat świetlnych od nas. Pierwszy raz dostrzegł ją w zakresie radiowym Grote Reber w 1939 roku – pionier radioastronomii. W 1951 roku potwierdzono jej istnienie w zakresie widzialnym. Cygnus A była wielokrotnie obserwowana przez różne obserwatoria i nigdy nie dostrzeżono nietypowego obiektu. Pojawił się dopiero w najnowszych obserwacjach wykonanych na przełomie 2015 i 2016 roku przez VLA.

Naukowcy uważają, że nietypowy obiekt jest albo wyjątkowo rzadkim typem eksplozji supernowej lub, co bardziej prawdopodobne, drugą supermasywną czarną dziurą, która krąży wokół głównej czarnej dziury położonej w centrum galaktyki.

- Ten nowy obiekt może mieć nam wiele do powiedzenia o historii tej galaktyki – przyznał astrofizyk Daniel Perley z Liverpool John Moores University. – Dalsze obserwacje pomogą nam znaleźć odpowiedzi na wiele pytań – dodał.

Obecność drugiej czarnej dziury wskazuje, że Cygnus A doświadczył kolizji z inną galaktyką w stosunkowo niedawnej przeszłości kosmicznej. Obiekt znajduje się w odległości 1,500 lat świetlnych od centralnej czarnej dziury i jeśli jego natura zostanie potwierdzona, byłaby to para najbliższych sobie supermasywnych czarnych dziur, jakie kiedykolwiek odkryto.

- Ku naszemu zdziwieniu znaleźliśmy nowy obiekt w pobliżu jądra galaktyki, który nie pojawiał się na żadnych wcześniej opublikowanych zdjęciach – powiedział Rick Perley z National Radio Astronomy Observatory.

Badacze podkreślają, że konieczne są dalsze obserwacje, by określić, czym dokładnie jest nietypowy obiekt.

Źródło i fot.: National Radio Astronomy Observatory