Dodano: 23 października 2018r.

“Od pyłu do życia” - wciągająca historia naszego kawałka kosmosu

“Od pyłu do życia” to publikacja skierowana do szerokich rzesz czytelników nie zaznajomionych z najnowszymi odkryciami i ustaleniami naukowców na temat powstania i ewolucji Układu Słonecznego. Książka zawiera najświeższe informacje, jest lekka, wciągająca i napisana przystępnym dla laika językiem, co w efekcie sprawia, że dobrze i szybko się ją czyta.

Od pyłu do życia

Książka “Od pyłu do życia” została napisana przez Johna E. Chambersa oraz Jacqueline Milton. Chambers jest wiodącym ekspertem zajmującym się zagadnieniami pochodzenia Układu Słonecznego. Jest autorem 42 publikacji naukowych. Obecnie pracuje w Carnegie Institution for Science. Milton również od lat zajmuje się astronomią, ale jest także pisarką i popularyzatorką nauki. Jest autorką i współautorką ponad 20 książek, w tym 2 słowników astronomicznych i 13 książek dla dzieci i młodzieży.

“Od pyłu do życia” zabiera czytelników w czasy, gdy powstawał nasz system planetarny. Gdy miliardy lat temu z obłoku gazów i pyłów wyłoniła się nasza gwiazda – Słońce oraz towarzyszące jej planety, w tym Ziemia. Narodziny i ewolucja naszego Układu Słonecznego są tajemnicą, która pewnego dnia może dostarczyć odpowiedzi na pytanie o ludzkie pochodzenie.

Próba odpowiedzi na pytania, jak powstało nasze kosmiczne otoczenie, towarzyszy naukowcom i filozofom od starożytności. Autorzy w publikacji przedstawiają szczegółową historię ewolucji koncepcji dotyczących tego zagadnienia, dzielą się najlepszymi, aktualnymi odpowiedziami i podkreślają niewiadome i niejasne kwestie, wszakże nie wszystko człowiek zrozumiał.

Autorzy jasno pokazują, że prace laboratoryjne, obserwacje kosmiczne i naziemne oraz modelowanie numeryczne przyczyniły się do rozwoju wiedzy na ten temat.

Czytelnik zainteresowany tematem, ale nie znający jego zawiłości, na pewno doceni fakt, że książka jest pozbawiona naukowego żargonu, równań czy trudnych technicznych terminów. To jednak może zniechęcić bardziej zaawansowanych odbiorców. Specjaliści nie znajdą tutaj wielu niespodzianek, choć będą musieli się zgodzić, że to pełne kompendium wiedzy na ten temat i może być użytecznym dodatkiem dla studentów astronomii. Ale czytelnicy rozpoczynający dopiero przygodę z astronomią dowiedzą się wielu rzeczy o planetach, ich księżycach, asteroidach i kometach znajdujących się w naszym kosmicznym ogródku.

Książka zawiera też rozdziały poświęcone planetarnym żłobkom, pochodzeniu Księżyca, gazowych olbrzymów i Ziemi, jako kolebki życia. W publikacji nie ma żadnych spekulacji dotyczących życia pozaziemskiego. “Od pyłu do życia” skupia się na tym, co do tej pory nauka zdołała ustalić.

„Od pyłu do życia” to obowiązkowa lektura dla każdego, kto chce wiedzieć, jak powstał nasz Układ Słoneczny. Książkę można zakupić na stronach księgarni PWN.