Dodano: 25 lutego 2017r.

Nowe dane wskazują na obecność planety za orbitą Plutona

Dynamiczne właściwości odległych planetoid, które po raz pierwszy obserwowano za pomocą Gran Telescopio CANARIAS, wskazują na istnienie jeszcze jednej planety w naszym Układzie Słonecznym. To potencjalna Planeta 9.

Orbita Planety 9

Obiekty, które badali naukowcy to tzw. ETNO (extreme trans Neptunian objects). Pierwszy z takich obiektów został dostrzeżony w 2000 roku. ETNO charakteryzują się orbitami znajdującymi się poza orbitą Neptuna. Ostatnie obserwacje dwóch z nich wskazują na interakcje z masywnym obiektem. Może to być Planeta 9.

W styczniu ubiegłego roku dostrzeżono kilka obiektów w Układzie Słonecznym, których zachowanie wskazywało, że może na nie wpływać grawitacja nieodkrytej jeszcze planety. Informacja ta wywołała niemałe zamieszanie w mediach. Ostatnie badania także sugerują obecność tej planety.

Badane obiekty znajdują się bardzo daleko od nas dlatego trudna jest ich analiza. Okrążają one Słońce w odległości około 150 au (skrót od astronomical unit, 1 au = w przybliżeniu 150 milionów kilometrów). To znacznie dalej niż znajduje się Pluton. Ta planeta karłowata znajduje się na orbicie odległej od Słońca o 40 au.

Ostatnie obserwacje spektroskopowe dokonane przez badaczy z Instituto de Astrofisica de Canarias przy współpracy z Complutense University of Madrid, dokładniej scharakteryzowały ETNO.

Obserwowano głównie dwa obiekty - 2004 VN112 oraz 2013 RF98. Mają one bardzo podobne orbity, co sugeruje, że mają wspólne korzenie. Ich widma także są identyczne. Naukowcy po obserwacjach dokładniej wyznaczyli orbity tych obiektów i doszli do wniosku, że oba ETNO były niegdyś planetoidą podwójną, której części zostały rozdzielone podczas spotkania z planetą znajdującą się poza orbitą Plutona. Może to być tzw. Planeta 9.

- Zaobserwowane podobieństwo obiektów 2004 VN112 oraz 2013 RF98 wskazują na ich wspólne pochodzenie. Wyszliśmy z założenia, że oba obiekty stanowiły niegdyś układ podwójny rozerwany podczas spotkania z bardziej masywniejszym obiektem – powiedziała Julia de León, astrofizyk z Instituto de Astrofisica de Canarias.

Badacze swoją tezę poparli symulacjami komputerowymi, z których wynika, że ewentualna Planeta 9 może krążyć w odległości 300-600 au od Słońca. Jej masa wynosiłaby około 10-20 mas Ziemi. Symulacja pokazała też, że spotkanie z obiektami ETNO miało miejsce około 5-10 milionów lat temu.

Wyniki i wnioski wyciągnięte z obserwacji zostały opublikowane na łamach „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”.

Źródło: phys.org