Dodano: 16 grudnia 2020r.

Naukowcy otworzyli zasobnik z próbkami z planetoidy Ryugu

Misja sprowadzenia materiału z asteroidy na Ziemię zakończyła się sukcesem. Japońska Agencja Badań Kosmicznych (JAXA) potwierdziła, że ​​kapsuła ze statku kosmicznego Hayabusa2, który wylądował na australijskiej pustyni w zeszłym tygodniu, zawiera czarne drobinki materii z planetoidy Ryugu. Naukowcy mają nadzieję, że analiza próbek rzuci więcej światła na formowanie się Wszechświata i dostarczy wskazówek dotyczących tego, jak powstało życie na Ziemi.

Naukowcy otworzyli zasobnik z próbkami z planetoidy Ryugu

Misja Hayabusa2 rozpoczęła się w 2014 roku. W połowie 2018 roku sonda dotarła do oddalonego o około 300 milinów kilometrów celu – planetoidy Ryugu. Przez kolejny rok badała kosmiczną skałę. Osadziła na niej próbnik MASCOT oraz dwa małe łaziki MINERVA-II, które dzięki słabej grawitacji poruszały się po powierzchni za pomocą skoków. Nawet „zbombardowała” asteroidę, a dokładniej wystrzeliła w nią pocisk, aby wybić w planetoidzie krater i uwolnić materiał spod jej powierzchni. W ten sposób zostały zebrane pierwsze w historii próbki materii spod powierzchni asteroidy. Ale próbki zostały pobrane także z innych miejsc na powierzchni.

Próbki z Ryugu

Po sześcioletniej podróży sonda dostarczyła kapsułę z próbkami na Ziemię. Cenny materiał wylądował na pustyni w Australii, skąd został przetransportowany do Japonii. Badacze już otworzyli jedną z trzech komór kapsuły, zawierającej próbki. Czarne drobinki pozaziemskiego pyłu były już obecne przy otworze do komory z próbkami. W środku uczeni znaleźli materiał o rozmiarach od małych kamyków po drobne cząsteczki piachu. Jednak to tylko jedna z trzech komór kapsuły z próbkami. Komora B prawdopodobnie będzie pusta, ale w komorze C powinien znajdować się materiał pobrany spod powierzchni Ryugu.

- Kiedy otworzyliśmy kapsułę, zaniemówiłem. Materiału było więcej, niż się spodziewaliśmy. Byłem naprawdę pod wrażeniem. To nie tylko drobne cząstki, takie jak proszek, ale też mnóstwo próbek o średnicy kilku milimetrów - zdradza Hirotaka Sawada z JAXA.

Ryugu ma 900 metrów szerokości i jest uważana za szczególnie stary typ asteroidy, znany jako asteroid klasy C. Naukowcy uważają, że Ryugu powstała w tym samym czasie, co Układ Słoneczny, czyli ponad 4 miliardy lat temu, a materiał spod powierzchni asteroidy nie zmienił się od czasu powstania naszego systemu planetarnego. Większe ciała niebieskie, takie jak Ziemia, przeszły radykalne zmiany, w tym ogrzewanie i krzepnięcie, zmieniając skład materiałów na ich powierzchni i poniżej. Ale jeśli chodzi o mniejsze obiekty, ich materia nie była poddawana takim zmianom i dlatego uważa się, że zachowały nietknięty materiał.

Próbki pobrane z planetoidy Ryugu

Fot. JAXA

Próbki z Ryugu mogą dać badaczom ważne informacje na temat wczesnej ewolucji planet i pomóc wyjaśnić pochodzenie wody na Ziemi. - Próbki zawierające cenny materiał z asteroidy dostarczą naukowcom kluczowych informacji na temat powstawania Układu Słonecznego - mówi Ed Kruzins z Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation.

Analizy

Kapsuła z próbkami w ciągu 57 godzi od wylądowania na Ziemi została dostarczona do laboratorium w Japonii. Naukowcy zwracali uwagę, by nie zanieczyścić próbek. - Szybka dostawa oznacza, że ​​próbki, które otrzymaliśmy z Ryugu są bardzo czyste i nie zawierają zanieczyszczeń z ziemskiej atmosfery. Potwierdziliśmy, że nie było wycieku - mówi Yuichi Tsuda, kierownik projektu misji w JAXA.

Teraz cenny materiał zostanie poddany analizom. Naukowcy sprawdzą jego skład chemiczny oraz strukturę. Badacze mają nadzieję, że w próbniku znajdzie się około 0,1 grama materii. Około 10 proc. materiału zostanie wysłane do NASA w zamian za próbki z asteroidy Bennu, które należąca do NASA sonda OSIRIS-REx zebrała w październiku i ma dostarczyć na Ziemię pod koniec 2023 r. Kolejne 15 proc. zostanie udostępnione międzynarodowym badaczom, a około 40 proc. będzie przechowywanych dla przyszłych pokoleń, by w razie opracowania nowych technologii móc dokładniej zbadać materiał z Ryugu.

JAXA poinformowała również, że w kapsule był obecny gaz, który prawdopodobnie został wyzwolony przez glebę zebraną z Ryugu i jest to pierwsza na świecie próbka gazu dostarczona na Ziemię z kosmosu. - Potwierdziliśmy znaczną ilość materiału zebranego z asteroidy Ryugu, wraz z gazami. Próbki spoza naszej planety, o których od dawna marzyliśmy, są teraz w naszych rękach – komentuje Tsuda.

Uczeni są niezwykle zainteresowani ustaleniem, czy próbki zawierają bardziej złożony materiał organiczny. - Jeśli na Ryugu znajdziemy bardzo skomplikowane związki organiczne, to będzie to bardzo duże odkrycie – zaznacza Tsuda.

Nowa misja Hayabusa2

Po wykonaniu zadania sonda Hayabusa2 rozpocznie teraz nową misją, której celem są dwie inne asteroidy. Po serii orbit wokół Słońca, japoński statek skieruje się do pierwszej z nich - 2001 CC21. Ma to nastąpić w lipcu 2026 roku.

Jednak nie będą to tak szczegółowe badania jak w przypadku asteroidy Ryugu, ale badacze z pewnością mogą liczyć na zdjęcia i inne pomiary z instrumentów naukowych zainstalowanych na sondzie. Następnie Hayabusa2 skieruje się w stronę 1998 KY26 – kawałka skały o kształcie kuli o średnicy zaledwie 30 metrów, który obraca się wokół własnej osi w ciągu zaledwie 10 minut. Plan zakłada dotarcie do celu w 2031 roku. Sonda będzie wówczas znajdować się około 300 milionów kilometrów od Ziemi.

Źródło: Nature, fot. JAXA