Dodano: 04 kwietnia 2023r.

NASA wyznaczyła astronautów do wyprawy wokół Księżyca. Oto załoga misji Artemis II

NASA i Kanadyjska Agencja Kosmiczna (CSA) podały nazwiska czterech astronautów, którzy wyruszą w podróż wokół Księżyca w ramach misji Artemis II. Członków wyprawy agencje ujawniły podczas specjalnego wydarzenia na Ellington Field w pobliżu NASA's Johnson Space Center w Houston.

- Załoga Artemis II reprezentuje tysiące ludzi pracujących niestrudzenie, aby doprowadzić nas do gwiazd. To jest ich załoga, to jest nasza załoga, to jest załoga ludzkości - powiedział administrator NASA Bill Nelson. - Astronauci NASA Christina Hammock Koch, Reid Wiseman, Victor Glover i oraz astronauta CSA Jeremy Hansen: każdy z nich ma swoją własną historię, ale wszyscy reprezentują nasze credo „E pluribus unum” - „Z wielu, jeden”. Razem rozpoczynamy nową erę eksploracji dla nowego pokolenia gwiezdnych żeglarzy i marzycieli: Generacji Artemis – mówił Nelson, cytowany przez NASA.

Przydziały załogi są następujące: komandor Reid Wiseman, pilot Victor Glover, specjalista misji Christina Hammock Koch oraz specjalista misji Jeremy Hansen. Będą oni pracować zespołowo, aby wykonać ambitny zestaw demonstracji testowych podczas lotu.

Potwierdzić możliwości ludzi

Około 10-dniową misję Artemis II rozpocznie wystrzelenie statku kosmicznego Orion na potężnej rakiecie Space Launch System. Astronauci przetestują systemy podtrzymywania życia oraz będą chcieli potwierdzić, że człowiek posiada możliwości i techniki potrzebne do życia i pracy w głębokiej przestrzeni kosmicznej.

- Wracamy na Księżyc, a Kanada jest w centrum tej ekscytującej podróży - powiedział François-Philippe Champagne, minister odpowiedzialny za Kanadyjską Agencję Kosmiczną. - Dzięki naszej wieloletniej współpracy z NASA, kanadyjski astronauta poleci w tej historycznej misji. W imieniu wszystkich Kanadyjczyków chcę pogratulować Jeremy'emu, że jest na czele jednego z najbardziej ambitnych ludzkich przedsięwzięć, jakie kiedykolwiek podjęto – dodał.

Lot odbędzie się dzięki sukcesowi bezzałogowej misji Artemis I, która zakończyła się w grudniu. Po raz pierwszy na naszego naturalnego satelitę polecą kobieta i osoba czarnoskóra. Cały program ma być początkiem przyszłych, długoterminowych, załogowych misji eksploracyjnych na Księżyc, a ostatecznie także na Marsa. Takie jest podejście agencji do eksploracji naszych kosmicznych okolic.

- Ta misja toruje drogę dla ludzkiej eksploracji głębokiego kosmosu i tworzy nowe możliwości dla odkryć naukowych, komercyjnych, przemysłowych i akademickich partnerstw oraz Pokolenia Artemis - powiedziała rektor Johnson Space Center Vanessa Wyche.

Astronauci misji Artemis II

To będzie druga podróż komandora Wisemana w kosmos. Wcześniej służył jako inżynier na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej do listopada 2014 roku. Wiseman ma za sobą ponad 165 dni w kosmosie, w tym prawie 13 godzin podczas dwóch spacerów w otwartej przestrzeni. Przed przydziałem Wiseman pełnił funkcję szefa Biura Astronautów.

Misja będzie drugim lotem kosmicznym Glovera, który służył wcześniej jako pilot na należącym do NASA SpaceX Crew-1, który był pierwszym lotem kapsuły Crew Dragon na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Astronauta wylądował na Ziemi 2 maja 2021 roku po 168 dniach w kosmosie. Jako inżynier na ISS przeprowadzał badania naukowe, demonstracje technologii oraz uczestniczył w czterech spacerach kosmicznych.

Koch również odbędzie swoją drugą podróż w kosmos. Wcześniej również służyła jako inżynier na ISS. To do niej należy obecny rekord najdłuższego pojedynczego pobytu w kosmosie dla kobiety. W sumie astronautka spędziła w nim łącznie 328 dni i uczestniczyła w tym czasie w pierwszych całkowicie kobiecych spacerach kosmicznych.

Reprezentujący Kanadę Hansen odbywa swój pierwszy lot w kosmos. Jest on pułkownikiem Kanadyjskich Sił Zbrojnych i byłym pilotem myśliwca. Hansen uzyskał tytuł licencjata nauk kosmicznych w Royal Military College of Canada w Kingston oraz tytuł magistra fizyki w tej samej instytucji w 2000 roku. Był jednym z dwóch rekrutów wybranych przez CSA w maju 2009 roku poprzez trzecią kanadyjską kampanię rekrutacyjną astronautów i służył w Centrum Kontroli Misji NASA w Johnson. W 2017 roku został pierwszym Kanadyjczykiem, któremu powierzono prowadzenie klasy astronautów NASA.

Kolejny krok: Mars

- Nie mógłbym być bardziej dumny, że ta dzielna czwórka rozpocznie nasze podróże na Księżyc i dalej - powiedział dyrektor operacji lotniczych NASA Norm Knight. - Reprezentują oni dokładnie to, czym powinien być korpus astronautów: mieszankę wysoce zdolnych i utalentowanych jednostek z umiejętnościami i determinacją, aby podjąć każdą próbę jako zespół. Misja Artemis II będzie wymagająca, a my sprawdzimy nasze granice, przygotowując się do umieszczenia przyszłych astronautów na Księżycu. Z Reidem, Victorem, Christiną i Jeremym za sterami, nie mam wątpliwości, że jesteśmy gotowi stawić czoła każdemu wyzwaniu, które stanie na naszej drodze – podkreślił.

Podczas misji Artemis, NASA będzie miała możliwość wykorzystania innowacyjnych technologii do zbadania większej niż kiedykolwiek wcześniej części powierzchni Księżyca. Dzięki międzynarodowej i komercyjnej współpracy w przyszłości możliwe będzie ustanowienie pierwszej długoterminowej obecności ludzi na Księżycu. Następnie wykorzystamy to, czego się nauczymy, do wykonania kolejnego ogromnego kroku: wysłania pierwszych astronautów na Marsa.

Źródło i fot.: NASA