Dodano: 30 września 2022r.

NASA i SpaceX zbadają możliwość przedłużenia misji teleskopu Hubble'a

NASA i SpaceX uzgodniły, że zbadają możliwość podniesienia Kosmicznego Teleskopu Hubble'a na wyższą orbitę, w celu przedłużenia jego żywotności - poinformowała amerykańska agencja kosmiczna. Koncepcja zakłada użycie opracowanego przez SpaceX statku kosmicznego Dragon, jednak zanim do tego dojdzie, eksperci muszą zbadać wyzwania techniczne związane z tym przedsięwzięciem.

NASA i SpaceX zbadają możliwość przedłużenia misji teleskopu Hubble'a

Słynne obserwatorium działa od 1990 roku na wysokości około 540 kilometrów nad Ziemią. Niestety jego czas dobiega końca. Według NASA, deorbitacja teleskopu nastąpi między rokiem 2030 a 2040. Wyniesienie Hubble'a na wyższą, bardziej stabilną orbitę może wydłużyć jego żywotność o wiele lat.

Hubble nie ma napędu, który przeciwdziałałby niewielkiemu, ale wciąż obecnemu oporowi atmosferycznemu w tym rejonie kosmosu. Jego wysokość była wcześniej przywracana podczas misji promów kosmicznych.

Dragon pomoże w misji?

W nowym projekcie miałaby wziąć udział kapsuła SpaceX Dragon. - Kilka miesięcy temu SpaceX zwrócił się do NASA z pomysłem na sprawdzenie, czy komercyjna załoga mogłaby pomóc w restartowaniu naszego teleskopu Hubble'a - powiedział dziennikarzom Thomas Zurbuchen z NASA dodając, że agencja zgodziła się na podobne badania.

Zurbuchen podkreślił, że obecnie nie ma konkretnych planów przeprowadzenia lub sfinansowania takiej misji. Trwa ustalanie kwestii technicznych.

Jedną z głównych przeszkód byłoby to, że statek kosmiczny Dragon, w przeciwieństwie do promów kosmicznych, nie posiada robotycznego ramienia i wymagałby modyfikacji.

SpaceX zaproponował ten pomysł we współpracy z Polaris Program, prywatnym przedsięwzięciem związanym z lotami kosmicznymi ludzi, prowadzonym przez miliardera Jareda Isaacmana, który w zeszłym roku wyczarterował SpaceX Crew Dragon, by wraz z trzema innymi prywatnymi astronautami okrążyć Ziemię.

- To z pewnością zmieściłoby się w parametrach, które ustaliliśmy dla programu Polaris - powiedział Isaacman w odpowiedzi na pytanie o to, czy podniesienie Hubble'a mogłoby być celem przyszłej misji Polaris.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a

Teleskop Hubble’a to jeden z najważniejszych instrumentów naukowych w astronomii, jakie kiedykolwiek stworzono. Od kiedy został wyniesiony na orbitę okołoziemską zachwyca nas wykonanymi przez siebie fotografiami dalekiego kosmosu. Wiele z obserwacji dokonanych przy pomocy teleskopu okazało się przełomowych i pomogło astronomom w lepszym zrozumieniu natury Wszechświata.

Przez te blisko 30 lat działalności teleskop przeszedł już pięć misji serwisowych. Pierwsza miała miejsca zaledwie trzy lata po starcie. Ostatnia misja serwisowa odbyła się w 2009 roku i w jej trakcie wymieniono wszystkie żyroskopy. Ze względu na zakończony program lotów wahadłowców 2011 roku, misji serwisowych już nie będzie, chyba że zrealizowana zostanie koncepcja SpaceX i NASA.

Ale Hubble’a nadal dokonuje ważnych odkryć. W tym roku wykrył najdalszą gwiazdę, jaką kiedykolwiek widziano - Earendel, której światło potrzebowało 12,9 miliarda lat, aby do nas dotrzeć (więcej na ten temat w tekście: Teleskop Hubble'a odkrył najdalej położoną gwiazdę).

- Obecnie badacze przewidują, że pozostanie on sprawny przez całą tę dekadę. Jego deorbitacja mogłaby nastąpić w 2037 r. - zaznaczył Patrick Crouse, kierownik projektu Hubble Space Telescope.

Źródło: NASA, fot. NASA