Dodano: 27 stycznia 2017r.

Miał pracować jedynie 90 dni. 13 lat Opportunity na Marsie

25 stycznia trzynasty rok pobytu na marsie rozpoczął łazik Opportunity. Jego misja zaczęła się w 2004 roku i miała trwać jedynie 90 dni. Tymczasem łazik wciąż przemierza powierzchnie Marsa.

Łazik Opportunity

Łazik Opportunity, a właściwie Mars Exploration Rover-B (MER-B), został wyniesiony na orbitę w lipcu 2003 roku. Na Czerwonej Planecie wylądował 25 stycznia 2004 roku. Od tamtego czasu MER-B przesyła bezcenne informacje dotyczące Marsa.

Głównym zadaniem Opportunity było badanie składu marsjańskich skał. Dzięki zebranym informacjom naukowcy postawili hipotezy o istnieniu niegdyś wody w stanie ciekłym na Czerwonej Planecie. Później łazik wielokrotnie dostarczał dowody na jej istnienie w przeszłości na tej planecie. MER-B zebrał też dane dotyczące atmosfery Marsa. Do tego wykonał szereg obserwacji astronomicznych, których nie dałoby się przeprowadzić z Ziemi.

Obecnie Opportunity znajduje się w okolicy zbocza krateru Endeavour, niedaleko doliny Marathon Valley. Poniżej jedno z ostatnich zdjęć okolicy, w której znajduje się łazik, wykonane 19 grudnia 2016 roku.

Fot. NASA/JPL/Cornell/Ken Kremer

Opportnity już ponad pięćdziesięciokrotnie przekroczył planowany czas misji. Nieustannie przesyła dane dotyczące geologicznej i chemicznej przeszłości planety.

A tak zaczynała się jego przygoda z Marsem. Poniżej mozaika wykonana ze zdjęć zrobionych tuż po lądowaniu na Czerwonej Planecie 25 stycznia 2004 oraz film wykonany z okazji 13. urodzin łazika, przedstawiający inżynierów na co dzień pracujących z łazikiem Opportunity.

Fot. NASA/JPL