Dodano: 14 marca 2017r.

Na Marsie można uprawiać ziemniaki. Badacze potwierdzają

Peruwiańscy naukowcy przeprowadzili eksperyment, z którego wynika, że ziemniaki z powodzeniem można uprawiać na Marsie.

Na Marsie można uprawiać ziemniaki

Scenariusz przedstawiony w powieści Andy’ego Weira „Marsjanin” może sprawdzić się w rzeczywistości. Nakręcony na podstawie książki hit kinowy z Mattem Damonem w roli głównej pokazuje, jak bohater sadzi ziemniaki na Marsie, dzięki czemu udaje mu się przetrwać na Czerwonej Planecie. Doświadczenie przeprowadzone przez Międzynarodowe Centrum Ziemniaka potwierdza, że taka uprawa jest możliwa.

Badania naukowców z Międzynarodowego Centrum Ziemniaka (Centro Internacional de la Papa, największa na świecie placówka naukowa dedykowana ziemniakom, maniokowi i innym bulwom i korzeniom jadalnym) zainteresowały pracowników NASA z Centrum Badawczego im. Josepha Amesa, którzy szukali roślin jadalnych nadających się do uprawy w marsjańskich warunkach.

Peruwiańscy badacze przeprowadzili eksperyment, w którym zasymulowano warunki panujące na Marsie. Projekt „Ziemniaki na Marsie” wystartował w lutym ubiegłego roku. Ziemniaki zasadzono w glebie pobranej z pustyni Pampas de La Joya. Według badaczy ziemia z tego miejsca najbardziej przypomina ubogą w składniki odżywcze marsjańską glebę.

Rośliny zamknięto w specjalnych pojemnikach (CubeSatach). Wewnątrz pojemników odtworzono marsjańskie warunki środowiskowe. Przede wszystkim ciśnienie powietrza oraz poziom tlenu i dwutlenku węgla. Cykl dnia i nocy oraz związany z tym dostęp światła także przypominał ten marsjański.

Ziemniaki nawadniano bogatą w składniki odżywcze wodą. Cały proces był zautomatyzowany. W eksperymencie użyto specjalnych odmian ziemniaka, które charakteryzują się największą tolerancją na ekstremalne warunki atmosferyczne.

Eksperyment zakończył się pełnym sukcesem. Okazało się, że w marsjańskich warunkach możliwa jest uprawa ziemniaków. To kolejna cegiełka mogąca urzeczywistnić kolonizację Czerwonej Planety.

- To miła niespodzianka. Okazało się, że rośliny są w stanie poradzić sobie w tak trudnych warunkach – powiedział uczestniczący w badaniach Walter Amoros.

Warunki symulowane w doświadczeniu były zbliżone do marsjańskich, ale jednak to nie to samo. Przyszli marsjańscy rolnicy będą musieli jeszcze rozwiązać problem promieniowania kosmicznego. Powierzchnia Marsa jest nieustannie bombardowana wysokoenergetycznymi cząsteczkami wiatru słonecznego. Jest mało prawdopodobne, by jakakolwiek roślina wyrosła bez osłony przed takim promieniowaniem.

Źródło: engadget.com