Dodano: 31 lipca 2018r.

Mars najbliżej Ziemi od 15 lat

Dokładnie o godzinie 9:50 Mars znalazł się najbliżej Ziemi od 2003 roku. Obecnie Ziemię od Czerwonej Planety dzieli odległość około 57,59 milionów kilometrów.

Mars

Marsa już od kilkunastu dni z łatwością można dostrzec gołym okiem na nocnym niebie. Widać go już po zachodzie Słońca. Znajduje się około 35 stopni nad południowym horyzontem i jest widoczny przez większą część nocy. Około północy planeta osiąga najwyższy punkt na niebie i to wtedy najlepiej obserwować naszego sąsiada.

Dzisiaj, krótko przed godziną 10., Mars osiągną punkt na swojej orbicie znajdujący się najbliżej naszej planety od 15 lat. Odległość od Ziemi do Marsa wynosiła 57,6 milionów kilometrów. W 2003 roku Czerwona Planeta była jeszcze bliżej – znalazła się wówczas w odległości 55,7 milionów kilometrów od Ziemi.

Gdyby Ziemia i Mars miały idealnie okrągłe orbity, ich minimalna odległość zawsze byłaby taka sama. Jednak mają one ścieżki eliptyczne. Do tego na orbitę Czerwonej Planety nieustannie wpływ grawitacyjny wywiera Jowisz. Orbity Marsa i Ziemi są również lekko nachylone względem siebie.

Powyższe czynniki sprawiają, że bliskie spotkania obu planet zdarzają się w różnej odległości. W 2003 roku Mars znalazł się najbliżej Ziemi od blisko 60 tysięcy lat. Następnym razem tak blisko będzie w 2287 roku.

Fot. NASA / JPL-Caltech

Gdy Mars i Ziemia są tak blisko siebie, Czerwona Planeta jest bardzo wyraźna na nocnym niebie i rzeczywiście ma czerwonawe zabarwienie. Bliskie spotkania obu planet zdarzają się mniej więcej raz na 26 miesięcy. Maksymalna odległość między planetami wynosi ponad 400 milionów kilometrów, a średnia odległość to 225 milionów kilometrów.

Dobre warunki do obserwowania Marsa będą jeszcze przez co najmniej kilka tygodni. Jak już wspomniano, planeta jest widoczna gołym okiem, ale w obserwacjach z pewnością pomoże teleskop lub nawet zwykła lornetka. Szczegóły struktur na Czerwonej Planecie raczej nie dostrzeżemy, nawet wspomagając się teleskopem, gdyż obecnie trwa tam burza, która osiągnęła rozmiary niemal całej planety.

Marsa w trakcie opozycji w roku 2016 i 2018. Fot. NASA/ ESA/ STScI