Dodano: 06 września 2021r.

Łazik Perseverance z powodzeniem pobrał pierwszą próbkę marsjańskiego gruntu

Dane zebrane przez łazik Perseverance wskazują, że udało się pobrać próbkę gruntu z Czerwonej Planety. Pierwsza próba, która została podjęta początkiem sierpnia, nie powiodła się. Próbki w ramach przyszłych misji mają zostać zabrane na Ziemię do szczegółowej analizy.

Łazik Perseverance z powodzeniem pobrał pierwszą próbkę marsjańskiego gruntu

Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) potwierdziła, że łazik Perseverance z powodzeniem pobrał pierwszą próbkę marsjańskiego gruntu. Na dowód tego agencja pokazała zdjęcia głazu, z którego pobrano materiał oraz robotyczne ramię łazika z próbką do odbioru przez przyszłe misje, które zabiorą ją na Ziemię, gdzie zostanie poddana szczegółowym badaniom. Łazik w swoich trzewiach ma jeszcze 42 specjalne fiolki na próbki.

Próbka Marsa

Pomimo rosnących możliwości urządzeń analitycznych na pokładach marsjańskich łazików ich zdolności nadal pozostają daleko w tyle za laboratoriami na Ziemi. W związku z tym częścią misji Perseverance jest pobranie próbek ze szczególnie interesująco wyglądających miejsc. Każda z nich trafi do specjalnego, tytanowego naczynia do przechowywania. W przyszłości kolejne misje, które będą w stanie odbyć podróż w obie strony lub wysłać je z powierzchni Czerwonej Planety, zabiorą je na Ziemię. Kiedy to się stanie? Tego jeszcze nie wiadomo. Wstępne plany sugerują datę startu misji na 2026-2031 rok.

System pobierania próbek Perseverance wykorzystuje wiertło obrotowo-udarowe zainstalowany na końcu 2-metrowego ramienia robotycznego. W ten sposób łazik jest w stanie pobrać próbki skał i gruntu nieco grubsze niż ołówek. Sam proces jest autonomiczny.

Pierwsze podejście do pobrania próbki z dna krateru Jezero, gdzie wylądował łazik, zakończyło się fiaskiem. Niepowodzenie przypisuje się temu, że próbka pochodziła z niewystarczająco wytrzymałej skały, więc tym razem eksperci wybrali bardziej solidny cel.

Druga próba została podjęta w miejscu oddalonym o około 800 metrów od miejsca, gdzie została podjęta pierwsza próba. Celem wytypowanym przez specjalistów z NASA w drugiej próbie został głaz nazwany przez nich Rochette. Tym razem próba zakończyła się pełnym sukcesem i choć początkowo zestaw zdjęć próbki był niejednoznaczny z powodu słabego oświetlenia, to kolejne fotografie rozwiały wątpliwości. Eksperci z NASA przyznali, że to historyczny moment. To pierwsza próbka gruntu pobrana na innej planecie.

Perseverance pobrał próbkę marsjańskiego gruntu

Próbka pobrana przez Perseverance z zawartością w środku, fot. NASA/JPL-Caltech/ASU/MSSS

- Projekt ma za sobą pierwszą wydrążoną skałę i jest to fenomenalne osiągnięcie – powiedziała Jennifer Trosper, kierownik projektu w NASA Jet Propulsion Laboratory. - Zespół określił lokalizację oraz wybrał i wydrążył naukowo wartościową skałę. Zrobiliśmy to, po co tam przylecieliśmy - dodała.

Łazik Perseverance

Głównym celem misji Perseverance na Marsie jest poszukiwanie oznak pradawnego mikrobiologicznego życia. Choć obecnie planeta jest zimna i sucha, to w odległej przeszłości, jak uważają badacze, była ciepła i wilgotna, a takie warunki mogły sprzyjać powstaniu życia. Łazik ma także zebrać zestaw skał, które przyszła misja odbierze i dostarczy na Ziemię, co jest absolutną nowością w historii eksploracji Marsa. Łazik wyposażony jest również w spektrometry rentgenowskie i ultrafioletowe do szczegółowej analizy minerałów czy w mikrofony do słuchania marsjańskich dźwięków.

Perseverance bada obecnie dwie jednostki geologiczne zawierające najgłębsze i najstarsze warstwy odsłoniętego podłoża skalnego krateru Jezero. Łazikowi pomaga dron Ingenuity, dostarczając szczegółowych obrazów z powietrza badanego terenu. Lokalizuje też warte zbadania obszary oraz znajduje najlepszą drogę dla łazika, omijając potencjalne zagrożenia.

Po zbadaniu obecnej lokalizacji łazik Perseverance wyruszy na północ, a potem na zachód, w kierunku lokalizacji swojej drugiej kampanii naukowej: regionu delty krateru Jezero. Miliardy lat temu, jak uważają naukowcy, w tym miejscu istniało jezioro oraz rzeka. Region może być szczególnie bogaty w minerały węglanowe. Na Ziemi takie minerały mogą zachować skamieniałe ślady starożytnego mikroskopijnego życia i są związane z procesami biologicznymi.

Źródło: NASA, fot.NASA/JPL-Caltech