Dodano: 09 kwietnia 2019r.

Łazik Curiosity zarejestrował dwa zaćmienia Słońca na Marsie

Przebywający na Marsie łazik Curiosity zarejestrował dwa zaćmienia Słońca. Najpierw kamery łazika uchwyciły, jak przed tarczą naszej gwiazdy przeleciał Deimos, mniejszy z księżyców Marsa. Tydzień później promienie Słońca zakrył drugi z księżyców Czerwonej Planety – Fobos.

Zaćmienie Słońca na Marsie przez księżyc Fobos

Przebywający na Marsie od 2012 roku Łazik Curiosity wyposażony jest w filtry słoneczne zainstalowane na kamerze Mastcam, które pozwalają mu patrzeć bezpośrednio na Słońce. W ciągu ostatnich kilku tygodni Curiosity dobrze je wykorzystał, przesyłając na Ziemię zdjęcia zaćmień Słońca przez Fobosa i Deimosa, dwa księżyce Marsa.

Pierwsze zaćmienie miało miejsce 17 marca. Łazik zaobserwował maleńki księżyc Deimos, który przelatywał na tle tarczy słonecznej. Deimos ma zaledwie 12,4 kilometry średnicy. Widziany z Marsa jest tak mały w porównaniu z tarczą Słońca, że zdarzenie to bardziej kwalifikowałoby się jako tranzyt, a nie zaćmienie.

Drugie zaćmienie miało miejsce 26 marca i było bardziej widowiskowe. Fobos ma 22,5 kilometra średnicy. Jest znacznie większy od Deimosa i jego orbita znajduje się bliżej Czerwonej Planety, ale i tak nie przesłaniał całkowicie Słońca.

Zaćmienia Słońca były wielokrotnie obserwowane z Marsa. Łazik Curiosity oraz jego poprzednicy – Spirit oraz Opportunity – zaobserwowały łącznie już 40 zaćmień przez Fobosa oraz 8 tranzytów Deimosa.

Poza tym, że zaćmienia są widowiskowe, to obserwacje te mają także cel naukowy. Pozwalają badaczom precyzyjnie ustalić orbity naturalnych satelitów Marsa. Do niedawna orbity Fobosa i Deimosa nie była tak dobrze poznane. Kiedy łaziki Spirit oraz Opportunity zaczęły obserwować zaćmienia Słońca okazało się, że Deimos znajdował się 40 kilometrów od pozycji, w które spodziewali się go zobaczyć naukowcy.

- Obserwacje te pozwalają ustalić szczegóły każdej orbity – powiedział Mark Lemmon z Texas A&M University. - Te orbity zmieniają się cały czas w odpowiedzi na przyciąganie grawitacyjne Marsa, Jowisza lub nawet wzajemnych oddziaływań każdego z marsjańskich księżyców – dodał.

Zaćmienia można zobaczyć na poniższym materiale wideo.

Źródło: Jet Propulsion Laboratory