Dodano: 26 lutego 2018r.

Na Księżycu wody jest pod dostatkiem

Według ostatnich doniesień naukowców, na Księżycu znajduje się ogromna ilość wody, ukryta pod jego powierzchnią. Odkrycie to otwiera nowe możliwości wykorzystania zasobów księżycowych i stworzenia tam bazy.

Księżyc

Dotychczas sądzono, że woda na Księżycu istnieje jedynie wokół jego biegunów. Ale analiza danych z dwóch orbiterów księżycowych - Lunar Reconnaissance Orbiter i Chandrayaan-1 – wskazuje, że jest ona obecna na całej jego powierzchni, niezależnie od rodzaju gleby.

Badacze z Space Science Institute w Boulder znaleźli dowody na to, że woda jest szeroko rozpowszechniona na całym Księżycu i jest obecna zarówno podczas dnia księżycowego, jak i nocy księżycowej. Jednak zauważyli również, że woda wydaje się istnieć głównie jako OH (grupa hydroksylowa zbudowana z jednego atomu tlenu i jednego atomu wodoru) zamiast H2O i może nie być łatwo dostępna. Wyniki ich badań zostały opublikowane w czasopiśmie “Nature Geoscience”.

Obecnie agencje kosmiczne wielu państw wraz z prywatnymi firmami bada możliwości powrotu na Księżyc i utworzenia tam bazy. Wobec tego, odkrycia naukowców mają ogromne znaczenie. Woda tam znajdująca się może potencjalnie zostać wykorzystana jako woda pitna lub nawet zamieniona w paliwo rakietowe poprzez rozdzielenie wodoru i tlenu. Tlen z kolei mógłby posłużyć do oddychania.

- Nie ma znaczenia, o której porze i na jaką szerokość geograficzną Księżyca patrzymy, sygnał wskazuje na obecność wody. Wszędzie tam gdzieś jest woda, niezależnie od składu chemicznego powierzchni – powiedział Joshua Bandfield ze Space Science Institute w Boulder w Kolorado, główny autor nowego badania.

Jak twierdzą badacze, grupa hydroksylowa dąży do łączenia się z innymi cząsteczkami. Dlatego, żeby ją wykorzystać, musiałaby być prawdopodobnie ekstrahowana z minerałów.

Odkrycie to może pomóc naukowcom w zrozumieniu, w jaki sposób woda może istnieć na innych skalistych ciałach kosmicznych oraz odpowiedzieć na pytania dotyczące jej pochodzenia.

W erze poszukiwania egzoplanet podobnych do Ziemi, gdzie istnieje woda, trudno będzie dokładnie obserwować warunki na powierzchni potencjalnych kandydatek. Być może instrumenty teledetekcyjne i nowe techniki analityczne zastosowane w tym badaniu, pomogą w uzyskaniu odpowiedzi.

Źródło: NASA, fot. NASA