Dodano: 04 grudnia 2017r.

Jowisz w pełnej krasie. Fascynująca fotografia z sondy Juno

NASA opublikowało zapierające dech w piersiach zdjęcie Jowisza wykonane przez krążącą wokół gazowego olbrzyma sondę Juno. Zdjęcie przedstawia szalejące na planecie burze.

Sonda Juno na tle planety Jowisz

Zdjęcie zostało wykonane 24 października z odległości 18 986 kilometrów ponad powierzchnią chmur Jowisza. Jeden piksel na na fotografii przedstawia 12 kilometrów atmosfery gazowego olbrzyma.

Kolory na fotografii zostały nieco wzbogacone. Na obrazie widać północną półkulę Jowisza i szalejące tam burze. Fotografia została zrobiona podczas dziewiątego bliskiego przelotu sondy na planetą przez zainstalowany na pokładzie sondy instrument JunoCam.

Jowisz to największa planeta Układu Słonecznego. Jego masa jest dwa i pół razy większa niż masa wszystkich pozostałych planet w naszym układzie. Jowisz posiada co najmniej 67 księżyców. Planetę pokrywa kilka warstw chmur, które układają się w charakterystyczne pasy widoczne z naszej planety. Dzień na Jowiszu trwa około 10 godzin. Najbardziej rozpoznawalnym detalem Jowisza jest tzw. Wielka Czerwona Plama, która w rzeczywistości jest antycyklonem, a jego średnica jest większa od średnicy Ziemi.

W sierpniu 2011 roku NASA wysłała w daleką podróż sondę do zbadania Jowisza. W lipcu 2016 roku, po niemal pięciu latach lotu i przebyciu prawie 600 milionów kilometrów, Juno weszła na orbitę planety. Juno ma na celu badanie struktury atmosfery gazowego olbrzyma, oraz pomiary pola magnetycznego, grawitacyjnego i magnetosfery planety.

Misja Juno nie jest pierwszą, która bada Jowisza. Wcześniej w pobliżu gazowego giganta przelatywały sondy z programu Pionier oraz Voyager. Największą planetę Układu Słonecznego badała także sonda Galileo oraz New Horizons, której celem był Pluton. W przyszłości NASA planuje zbadanie kilku księżyców Jowisza, w tym Europę, która pod lodową pokrywą posiada ocean wody.

fot. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/ Seán Doran

Fotografię w dużej rozdzielczości można zobaczyć na stronach NASA.

Źródło: NASA, fot. NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt/ Seán Doran