Dodano: 19 kwietnia 2022r.

Innowacyjna telemedycyna 3D. Holoportacja lekarza na pokład ISS

W ciągu prawie dwóch lat trwania pandemii COVID-19 nastąpił gwałtowny rozwój telemedycyny. Z tego sposobu komunikacji z lekarzem korzystają też astronauci na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), jednak jest on nieco inny, bo przeprowadzany za pomocą najnowszych rozwiązań technologicznych. To właśnie dzięki nim chirurg z NASA został „holoportowany” na ISS, gdzie pojawił się i rozmawiał z astronautą jako hologram.

Innowacyjna telemedycyna 3D. Holoportacja lekarza na pokład ISS

Takiej wizyty lekarskiej nie było jeszcze nigdy. Po raz pierwszy wykorzystano nową technikę komunikacji, dzięki której chirurg z NASA został „holoportowany” na Międzynarodową Stację Kosmiczną, gdzie pojawił się i rozmawiał z astronautą jako hologram. To nie jest wcale science fiction, choć pomysł do złudzenia przypomina ten z serialu Star Trek, gdzie na statku pojawiał się lekarz w postaci holograficznej.

NASA poinformowała, że w październiku ubiegłego roku CEO AEXA Aerospace Fernando de La Pena Llaca wraz z chirurgiem z NASA Josefem Schmidem został przeniesiony na stację ISS. Było to możliwe dzięki technologii holoportacji firmy Microsoft. Pozwala ona użytkownikom na interakcję w czasie rzeczywistym z trójwymiarowymi reprezentacjami zdalnych uczestników spotkania.

- Jest to zupełnie nowy sposób komunikacji międzyludzkiej, ale też eksploracji, gdzie jednostka może wyruszyć w podróż poza naszą planetę - mówi Schmid.

Specjalny zestaw do holoportacji

W przeciwieństwie do tradycyjnych projekcji holograficznych, które wydają się unosić w powietrzu i są widoczne dla każdego, holoportacja wymaga użycia zestawu słuchawkowego rzeczywistości rozszerzonej, takiego jak technologia HoloLens firmy Microsoft, aby użytkownik mógł postrzegać i wchodzić w interakcję ze zdalnie uchwyconą osobą (osobami), która jest filmowana za pomocą zestawu wielu kamer w miejscu, w którym się znajduje.

W tym przypadku astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) Thomas Pesquet, który znajdował się na pokładzie ISS i miał zestaw Microsoft HoloLens Kinect wraz ze standardowym laptopem, prowadził rozmowę ze Schmidem i członkami jego zespołu medycznego. Przedstawił też swoje uwagi dotyczące technologii szefowi AEXA Aerospace, która opracowuje oprogramowanie do holoportacji.

Chociaż technologia holoportacji Microsoftu jest rozwijana od kilku lat, nigdy wcześniej nie została wykorzystana do czegoś tak ambitnego, jak połączenia medyków znajdujących się na Ziemi z astronautami orbitującymi w kosmosie.

Wirtualne współdziałanie

Jednak to właśnie ten rodzaj komunikacji może być ważny dla przyszłych misji eksploracji kosmosu. W ten sposób naukowcy mogliby wirtualnie współdziałać z trójwymiarowymi hologramami kolegów w czasie rzeczywistym. Umożliwiłoby to współpracę, która może być o wiele bardziej angażująca i wciągająca niż standardowe rozmowy wideo.

- Nasze ciało fizyczne jest nieobecne, ale człowiek jest obecny - mówi Schmid. - Wyobraźmy sobie, że możemy mieć najlepszego instruktora lub projektanta szczególnie złożonej technologii tuż obok nas, gdziekolwiek pracujemy – dodaje.

Następnym krokiem w ewolucji technologii jest umożliwienie w pełni dwukierunkowych interakcji z wykorzystaniem techniki holoportacji.

Podczas tego eksperymentu Pesquet był jedynym uczestnikiem noszącym zestaw słuchawkowy rzeczywistości rozszerzonej, który umożliwiał mu postrzeganie innych uczestników jako cyfrowych hologramów 3D, ponieważ Schmid i inni uczestnicy sami nie nosili takich urządzeń.

Kiedy jednak wszyscy uczestnicy będą podobnie wyposażeni, możliwość wskoczenia w cudzą rzeczywistość może stać się jeszcze bardziej pouczająca dla astronautów poza Ziemią - niezależnie od tego, czy chodzi o konsultacje z ziemskimi lekarzami w sprawach medycznych, czy o wymianę ważnych pomysłów dotyczących celów misji z naukowcami NASA.

Źródło: Science Alert, fot. ESA/ Thomas Pesquet