Dodano: 04 stycznia 2017r.

Igloo na Marsie. NASA zaskakuje pomysłem

Jedną z największych przeszkód w kolonizacji Marsa jest problem zakwaterowania przyszłych pielgrzymów. Inżynierowie z NASA wychodząc naprzeciw trudnościom opublikowali bardzo ciekawą koncepcję bazy marsjańskiej.

Wizualizacja bazy na Marsie w kształcie igloo

Jeśli człowiek ma postawić swoją stopę na Marsie, co dla wielu wizjonerów jest niezbędnym warunkiem przetrwania gatunku, musi przede wszystkim mieć bezpieczne schronienie. Głównymi zagrożeniami są ekstremalnie niskie temperatury oraz wysokoenergetyczne promieniowanie kosmiczne.

NASA przy współpracy z inżynierami ze Space Exploration Architecture oraz Clouds Architecture Office opracowała bardzo ciekawą koncepcję bezpiecznego schronienia przed marsjańskim środowiskiem – Mars Ice Home. Choć trzeba zaznaczyć, że to jeden z wielu pomysłów na podtrzymanie życia na Marsie, to jednak zaskakuje jego główny budulec. Baza ma być zbudowana w głównej mierze z… lodu. Tak, ma też przypominać igloo.

Koncepcja zakłada, że ściany igloopodobnej konstrukcji zostaną wypełnione wodą, która dzięki panującym na Czerwonej Planecie temperaturom zamarznie. Lód poza funkcją stabilizacyjną oraz konstrukcyjną będzie także doskonałą warstwą ochronną prze promieniowaniem kosmicznym. Samą konstrukcję najlepiej obrazuje poniższa ilustracja.

Fot. NASA Langley/Clouds AO/SEArch

Projekt ma kilka zalet, które sprawiają, że jest to atrakcyjna koncepcja. Konstrukcja domu ma być lekka i może być transportowana i instalowana za pomocą prostych narzędzi, a następnie wypełniana wodą jeszcze przed przybyciem załogi. Projekt zakłada też użycie materiałów występujących na Marsie.

Przestrzeń między strefą mieszkalną a zewnętrzną częścią lodowej kopuły ma być wypełniona dwutlenkiem węgla, co będzie stanowić izolacje termiczną. Badacze obliczyli czas pracy sprzętu do wydobywania i przetwarzania lodu oraz napełnienie wodą takiej konstrukcji. Z wyliczeń wynika, że trwałoby to około 400 dni. Zatem tą pracę muszą za ludzi wykonać roboty.

Źródło: NASA