Dodano: 20 września 2018r.

Egzoplaneta odkryta dokładnie tam, gdzie opisali ją scenarzyści „Star Trek”

W popularnym serialu „Star Trek” na orbicie gwiazdy 40 Eridani A krążyła planeta Wolkan, która była domem Spocka i jego rasy. Teraz astronomowie natrafili na egzoplanetę krążącą właśnie wokół tej gwiazdy. To skalisty glob około dwukrotnie większy od Ziemi.

Egzoplaneta

Do tej pory astronomowie zidentyfikowali tysiące egzoplanet poza Układem Słonecznym. To mniej lub bardziej intrygujące światy, ale jeden z nich jest wyjątkowy, bo został odkryty dokładnie tam, gdzie umieścili go scenarzyści serialu „Star Trek” nic o nim nie wiedząc.

Na egzoplanetę natrafił Bo Ma z University of Florida w Gainesville i jego współpracownicy. Skorzystali oni z 1,3-metrowego teleskopu w Arizonie, do poszukiwań planet pozasłonecznych i tak trafili na planetę, którą we wspomnianym serialu nazywano Wolkan.

Badanie zostało opisane w artykule opublikowanym na serwerze preprintów arXiv i zaplanowane do publikacji w czasopiśmie „Monthly Notices of Royal Astronomical Society” w przyszłym miesiącu.

Twórca „Star Trek” – Gene Roddenberry – powiązał planetę Wolkan z prawdziwą gwiazdą. W tamtych czasach nie wiele wiedzieliśmy na temat planet pozasłonecznych. Fani serialu przez lata zastanawiali się, czy faktycznie istnieje odpowiednik planety Wolkan. Aż do teraz.

Glob ten jako jedyny (zgodnie z obecnym stanem wiedzy) krąży wokół gwiazdy HD 26965 szerzej znanej pod nazwą 40 Eridani A. Gwiazda ta jest w wieku mniej więcej naszego Słońca, ale jest nieco chłodniejsza i ma mniejszą masę. Znajduje się około 16 lat świetlnych od Ziemi w południowej konstelacji Erydanu. 40 Eridani A jest tak naprawdę układem potrójnym, a nowo odkryta planeta krąży wokół głównej gwiazdy systemu.

- Gwiazdę tę można zobaczyć gołym okiem, w przeciwieństwie do gwiazd macierzystych większości znanych nam egzoplanet. Teraz każdy może w pogodną noc wskazać gwiazdę i dom Spocka – zażartował Bo Ma.

Odkryta właśnie egzoplaneta okrąża swoją gwiazdę co 42 dni. Ta orbita wydaje się nieco zbyt ciasna, by glob znalazł się w strefie nadającej się do zamieszkania, gdzie mogłyby być warunki sprzyjające utrzymaniu ciekłej wody na powierzchni planety. Planeta obecnie figuruje w spisach, jako HD 26965b, ale wielce prawdopodobne jest to, że zostanie nazwana tak, jak w serialu „Star Trek”.

Źródło: University of Florida, fot. University of Florida/Don Davis