Dodano: 16 kwietnia 2018r.

Dziś w nocy planowany start misji TESS, która poszuka egzoplanet

Na dziś w nocy zaplanowano wyniesienie w przestrzeń kosmiczną teleskopu TESS, który posłuży do poszukiwania planet pozasłonecznych. Teleskop poleci w kosmos na szczycie rakiety Falcon 9 firmy należącej do Elona Muska – SpaceX. Transmisję ze startu będzie można oglądać na żywo.

Teleskop Kosmiczny TESS

Start rakiety zaplanowano na godzinę 0:32 z Przylądka Canaveral, ale transmisja rozpocznie się już od północy. Start można będzie oglądać dzięki NASA TV. Meteorolodzy przewidują 80 proc. szansę na korzystną dla startu pogodę.

Rakieta Falcon 9, która wyniesie TESS w przestrzeń kosmiczną, a dokładnie jej pierwszy człon, ma wylądować po starcie na platformie OCISLY na Atlantyku i być ponownie użyty w przyszłych misjach. SpaceX ma również nadzieję na odzyskanie owiewki ładunku, ale nie przy pomocy łodzi o nazwie Mr. Steven, lecz ma ona zostać odłowiona z oceanu.

Głównym celem misji TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) ma być poszukiwanie oraz badanie egzoplanet. Teleskop ma się skupić na poszukiwaniach planet pozasłonecznych wokół gwiazd stosunkowo bliskich Słońcu. Teleskop ma znaleźć się docelowo na wysokiej eliptycznej orbicie okołoziemskiej z okresem obiegu planety 13,7 dnia.

Misja TESS ma potrwać dwa lata i naukowcy szacują, że w podczas jej trwania uda im się znaleźć tysiące nowych egzoplanet. Badacze mają nadzieję, że niektóre z nich będą na tyle blisko Ziemi, że będzie można je wnikliwie zbadać przez dostępne instrumenty.

Jak pisze NASA na swojej stronie internetowej, TESS to kolejny krok w poszukiwaniu planet poza naszym Układem Słonecznym, w tym tych, które mogą wspierać życie. Teleskop będzie szukał okresowego spadku jasności 200 000 najjaśniejszych gwiazd w pobliżu Słońca. Ta metoda poszukiwania planet pozasłonecznych nazywana jest metodą tranzytu.

Naukowcy z NASA spodziewają się, że spośród znalezionych planet około 300 będzie wielkości Ziemi. TESS to następca odchodzącego na emeryturę Kosmicznego Teleskopu Keplera. Będzie obserwował obszar 400-krotnie większy niż swój poprzednik.

TESS będzie ściśle współpracował z innymi teleskopami. Najbardziej obiecujące egzoplanety krążące wokół najbliższych i najjaśniejszych gwiazd, dając przyszłym badaczom bogaty zestaw nowych celów dla bardziej wszechstronnych badań kontrolnych.

Źródło: NASA, Space.com, fot. Chris Meaney/NASA Goddard