Dodano: 30 kwietnia 2021r.

Chiny rozpoczynają budowę swojej stacji kosmicznej. Na orbitę trafił już pierwszy moduł

Chiny wyniosły w przestrzeń kosmiczną główny moduł nowej, załogowej stacji kosmicznej. Moduł Tianhe, czyli „Niebiańska Harmonia”, zawiera pomieszczenia mieszkalne dla trzech członków załogi. Najprawdopodobniej chińska stacja kosmiczna stanie się w pełni operacyjna w 2022 roku.

Ruszyła budowa chińskiej stacji kosmicznej na niskiej orbicie okołoziemskiej. Moduł Tianhe został wyniesiony w kosmos na szczycie rakiety Długi Marsz 5B z kosmodromu Wenchang w prowincji Hainan. Wyniesienie modułu podstawowego jest pierwszym z około 11 startów z elementami stacji niezbędnych do ukończenia projektu.

Chińska stacja kosmiczna

Moduł Tianhe zawiera pomieszczenia mieszkalne dla maksymalnie trzech astronautów, wraz z centrum kontroli stacji, systemami zasilania, napędu i podtrzymywania życia. W kolejnych startach mają zostać wyniesione dwa inne moduły - oba przeznaczone do przeprowadzania eksperymentów naukowych. Cała kosmiczna placówka ma docelowo osiągnąć rozmiary około jednej czwartej Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Choć stacja dopiero zaczyna nabierać kształtów, to już w czerwcu ma się tam pojawić trzyosobowa załoga.

„Niebiańska Harmonia” ma 17 metrów długości i nieco ponad 4 metry średnicy. Jej masa to około 22 tony. Posiada kilka portów dokowania, które poza oczywistym przeznaczeniem łączenia się ze stacją statków, posłużą także do rozbudowy stacji. Energię stacji dostarczają panele słoneczne, które mogą wygenerować 27 kW mocy.

Po ukończeniu chińska stacja kosmiczna przyjmie kształt litery T i ma pozostać na niskiej orbicie okołoziemskiej na wysokości od 400 do 450 kilometrów nad Ziemią. Docelowo będzie ważyć około 66 ton. To znacznie mniej niż Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, która ma masę około 450 ton. Stacja ma posłużyć przez 10-15 lat.

Kosmiczne ambicje Chin

Chiny rozpoczęły prace nad projektem stacji kosmicznej w 1992 roku. Potrzeba podjęcia tego zadania w pojedynkę stała się pilniejsza po wykluczeniu Chin z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, głównie z powodu sprzeciwu USA wobec tajnego charakteru chińskiego programu kosmicznego i jego bliskich powiązań wojskowych.

Chiny pierwszą misję kosmiczną zrealizowały w 2003 roku. Od tego czasu zdążyli posadzić łazik na niewidocznej z Ziemi stronie Księżyca – pierwszy obiekt na Księżycu od lat 70. – i przeprowadzić spacer kosmiczny. Przeprowadzili też sześć misji załogowych. Wystrzelili również na orbitę Ziemi eksperymentalne stacje kosmiczne Tiangong 1 i Tiangong 2, a na orbicie Marsa krąży sonda Tianwen-1, która w przyszłym miesiącu ma podjąć próbę lądowania na Czerwonej Planecie.

Chociaż Chiny nie planują wykorzystywać swojej stacji kosmicznej do współpracy międzynarodowej, w skali takiej, jak na ISS, Pekin zapowiedział, że jest otwarty na współpracę zagraniczną, choć nie podał szczegółów dotyczących zakresu tej współpracy.

fot. CNSA