Dodano: 11 października 2018r.

Awaryjne lądowanie statku Sojuz MS-10 zmierzającego na ISS

Statek Sojuz MS-10, który miał zabrać dwóch astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, był zmuszony do awaryjnego lądowania. Załodze nic się nie stało.

Start rakiety Sojuz

Statek kosmiczny Sojuz MS-10 zmierzający na Międzynarodową Stację Kosmiczną z rosyjskim i amerykańskim astronautą na pokładzie doznał awarii i był zmuszony do awaryjnego lądowania.

Załoga bezpieczne wylądowała w Kazachstanie w okolicy miasta Żezkazgan. Astronautom nic się nie stało. Nawiązali oni kontakt z służbami ratunkowymi, które udały się na miejsce lądowania. Jak podał Reuters, „astronauci czują się dobrze na tyle, na ile to możliwe po doświadczeniu tak dużych przeciążeń”.

Agencja Associated Press podała, że najprawdopodobniej podczas startu doszło do awarii jednego z silników rakiety. Po wprowadzeniu procedury awaryjnej statek wrócił na Ziemię lotem balistycznym, czyli bez pracy silników i ostrzejszym kątem niż zazwyczaj. Astronauci doświadczyli przeciążeń rzędu 6 g.

Sojuz wystartował z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Początkowo start przebiegał prawidłowo. Dopiero po separacji pierwszego i drugiego stopnia rakiety, załoga zgłosiła problemy. Następnie doszło do zerwania kontaktu z załogą. Statek nie osiągnął orbity.

Po anulowaniu programu lotów kosmicznych amerykańskich wahadłowców w 2011 roku rakiety Sojuz pozostają jedynymi wykonującymi loty załogowe na Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Rakiety Sojuz są najczęściej startującymi rakietami w historii. Do tej pory udało się ponad 1,7 tysiąca starów. Gdyby wycofano rosyjskie rakiety ISS miałaby problemy z uzupełnianiem załogi.

Ale to nie jedyne problemy z Sojuzem na przestrzeni ostatnich miesięcy. Początkiem września doszło do wycieku powietrza oraz spadku ciśnienia na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Nieszczelność znaleziono w zacumowanym do stacji statku Sojuz MS-09 i początkowo sądzono, że spowodował ją mikrometeoroid, jednak szef Roskosmosu oświadczył, że usterka powstała jeszcze na Ziemi. Więcej na ten temat w tekście: Znaleziono przyczynę wycieku na ISS.

Rosyjska agencja Roskosmos poinformowała o powołaniu komisji mającej zbadań przyczyny dzisiejszej awarii rakiety.

Źródło: NASA, AFP, AP