Dodano: 07 lutego 2018r.

Astronomowie znaleźli jedną z najstarszych gwiazd w Drodze Mlecznej

Zespół hiszpańskich astronomów poinformował o odkryciu jednej z najstarszych gwiazd w naszej galaktyce. Obiekt ten to J0815+4729. Jest oddalony o 7500 lat świetlnych od nas i znajduje się w gwiazdozbiorze Rysia.

Halo Drogi Mlecznej

Według badań przeprowadzonych przez astronomów z University of La Laguna oraz Spanish National Research Council i opublikowanych na łamach „The Astrophysical Journal Letters”, gwiazda J0815+4729 ma masę około 0,7 masy naszego Słońca, ale jest o około 400 st. Celsjusza gorętsza od naszej gwiazdy.

Badacze twierdzą, że J0815+4729 jest gwiazdą ubogą w metale. Widma uzyskane zarówno przez instrument ISIS (Spectrograph and Imaging System) znajdujący się w Kosmicznym Obserwatorium Herschel, jak i instrument OSIRIS (Optical System for Imaging and low-intermediate-Resolution Integrated Spectroscopy), który zainstalowany jest w Gran Telescopio Canarias (GTC) w La Palma, potwierdziły twierdzenia naukowców. J0815+4729 ma tylko jedną milionową wapnia i żelaza zawartego w naszym Słońcu. Ponadto, zespół zauważył również, że gwiazda ma wyższą zawartość węgla od naszego Słońca.

Została znaleziona w halo Drogi Mlecznej – halo galaktyczne to obszar sferyczny otaczający dysk galaktyk spiralnych. Uważa się, że w tym obszarze występują najstarsze i najbardziej ubogie w metale gwiazdy. Wiek J0815+4729 oszacowany przez badaczy robi wrażenie. Według nich, gwiazda ta powstała 13,5 miliarda lat temu. To zaledwie 300 milionów lat po Wielkim Wybuchu.

- Teoria przewiduje, że najstarsze gwiazdy mogą używać materiału pochodzącego z pierwszych supernowych. Pomimo swojego wieku i odległości od nas, wciąż możemy ją obserwować – powiedział Jonay González Hernández, profesor z University of La Laguna.

J0815 + 4729 może być najbardziej ubogą w żelazo i bogatą w węgiel gwiazdą, znaną astronomom. – Znalezienie tej gwiazdy nie było łatwe. Była dobrze ukryta pośród milionów widm gwiezdnych, które przeanalizowaliśmy. Wymagało to dużego wysiłku – przyznał Carlos Allende Prieto, współautor artykułu.

- Znamy tylko kilka tego typu gwiazd w halo galaktyki, gdzie znajdują się najstarsze i najbardziej ubogie w metal gwiazdy w naszej galaktyce. Można je policzyć na palcach ręki – zaznaczył David Aguado z University of La Laguna, główny autor badania.

Halo otaczające Drogę Mleczną. Wizja artystyczna. Fot. NASA/CXC/M.Weiss/Ohio State/A Gupta et al

Najstarsze gwiazdy określane są gwiazdami III populacji. To ogromne i niezwykle gorące gwiazdy, które powstały w ciągu pierwszych kilku milionów lat istnienia Wszechświata. To materii tych gwiazd powstały obiekty takie jak J0815+4729.

“Rozpoznanie i scharakteryzowanie chemicznie tych rzadkich gatunków gwiazd z pewnością rzuci światło na wczesną ewolucję galaktyki i naturę pierwszych gwiazd" – napisali autorzy badań w publikacji w „The Astrophysical Journal Letters”.

Według współczesnych modeli kosmologicznych, Wszechświat rozpoczął się w zdarzeniu znanym jako Wielki Wybuch. Miało to miejsce około 13,8 miliarda lat temu. Potem nastąpił okres ekspansji i ochłodzenia. Około 100 milionów lat po Wielkim Wybuchu, zaczęły formować się pierwsze gwiazdy i galaktyki. Gwiazdy z kolei umożliwiły powstawanie cięższych pierwiastków, a zatem umożliwiły tworzenie się planet oraz życia. Trzeba jednak zaznaczyć, że w dużej mierze są to rozważania teoretyczne.

Źródło: Universe Today, fot. Gabriel Pérez, SMM (IAC)