Kierowcy chcący zadbać o bezpieczeństwo swoje, jak i innych podróżujących mogą zaopatrzyć się w alkomat osobisty lub specjalistyczny. Najczęściej jednak wśród kierowców można zauważyć popularność kompaktowych, plastikowych alkomatów, których użytkowanie powinno wiązać się ze świadomością wystąpienia ewentualnych błędów pomiaru. Różnica w wynikach, może pojawić się w szczególności podczas kontroli drogowej. W celu sprawdzenia stanu trzeźwości kierowcy, policja korzysta z wysokiej jakości alkomatów przesiewowych, z którymi równie często można spotkać się na imprezach masowych – koncertach, wydarzeniach kulturalnych i sportowych. Chcąc udowodnić, że alkomat policyjny wcale nie jest naszym wrogiem, w poniższym artykule opowiemy o jego budowie oraz jak działa alkomat policyjny.
Budowa alkomatu – poznaj jego najważniejsze elementy
Z pewnością nie raz zastanawiałeś się, jak działa alkomat. Wbrew pozorom nie jest to żadną tajemnicą. Za chwilę odkryjemy przed Tobą, zarówno to jak on funkcjonuje, jak i przedstawimy budowę alkomatu, która pomoże Ci w pełni zrozumieć, w jaki sposób przebiega badanie stanu trzeźwości u kierowców. Poniżej przedstawimy trzy najważniejsze elementy budowy alkomatu, które wpływają na precyzję odczytu wyników próbki powietrza.
Selenoid próbkujący
Pierwszym istotnym elementem budowy alkomatu jest układ odpowiadający za wpuszczenie części wdmuchiwanego przez użytkownika, tudzież kierowcę powietrza do sensora, czyli tzw. serca urządzenia pomiarowego. Element ten jest nazywany układem mechanicznym obróbki powietrza, selenoidem próbkującym lub po prostu pompką. To właśnie dzięki niemu, alkomat zapewnia dokładność pomiaru bez względu na to, z jaką siłą użytkownik wdmuchiwał powietrze.
Sensor
Kolejnym i zdecydowanie najistotniejszym elementem budowy alkomatu jest sensor, czyli wcześniej wspomniane serce. W zależności od modelu alkomat może być wyposażony w sensor półprzewodnikowy, elektrochemiczny lub spektrofotometryczny, które różnią się między sobą wrażliwością na substancje inne niż alkohol. Z tego względu badanie stanu trzeźwości, nie zawsze może okazać się dokładne. Doskonałym tego przykładem jest badanie za pomocą alkomatu półprzewodnikowego, może zostać zakłócone poprzez palenie papierosów, spożywanie pokarmu, temperaturę czy wilgotność powietrza.
Płyta główna
O jakim elemencie nie możemy zapomnieć, omawiając budowę alkomatu? O płycie głównej, czyli układzie elektronicznym, którego zadanie polega na obliczaniu zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu, wykorzystując do tego informacje dostarczane przez sensor. Wynik przeprowadzony przez układ elektroniczny obliczeń jest w efekcie wyświetlany na wyświetlaczu urządzenia, a co za tym idzie, trafia do wiadomości użytkownika. Układ elektroniczny odpowiada również o informowanie o stanie baterii.
Jak działa alkomat?
Aby w pełni odpowiedzieć na pytanie, jak działa alkomat, musisz pamiętać, że w sprzedaży można znaleźć trzy różne rodzaje urządzeń pomiarowych dedykowanych kierowcom: alkomaty półprzewodnikowe, elektrochemiczne oraz spektrofotometryczne. Działanie każdego z nich opisaliśmy poniżej.
Alkomaty półprzewodnikowe
W alkomatach półprzewodnikowych, wynik otrzymujemy na skutek redukcji tlenu przez alkohol związany z powierzchnią elektrody – pozwala to na większy przepływ prądu Prościej rzecz ujmując wydychane powietrze, w pierwszej kolejności trafia do komory, w której przeprowadzane jest badanie za pomocą czujnika (dwutlenku cyny). Alkomaty półprzewodnikowe badają opór. Dzięki temu pozwalają one na określenie stanu trzeźwości badanego, które niestety, ale może zostać zaburzone, jeśli badający jest palaczem czy cukrzykiem.
Alkomaty elektrochemiczne
Alkomaty elektrochemiczne to urządzenia pomiarowe, z którymi można spotkać się podczas kontroli drogowej. Pozwalają one na uzyskanie wyniku za pomocą reakcji redox – powstaje ona w wyniku kontaktu etanolu z platynową elektrodą, pełniącą rolę katalizatora. W efekcie alkohol przekształca się w kwas octowy i uwalnia elektrony, które powodują powstanie prądu o niskim napięciu. W tym przypadku o wyniku przesądza wysokość napięcia prądu elektrycznego na potencjale elektrody. Oznacza to, że gdy w komorze sensora pojawia się powietrze z alkoholem, występuje reakcja oddziałowująca na substancję. Wskutek tego procesu wytwarzany jest prąd – im większe napięcie, tym wyższe stężenie etanolu w wydychanym powietrzu.
Alkomaty spektrofotometryczne
Najrzadziej spotykanym rodzajem urządzeń pomiarowych są alkomaty spektrofotometryczne. Wynika to przede wszystkim z ich wysokiej ceny, która wiąże się również z ponadprzeciętną dokładnością. Z alkomatów spektrofotometrycznych korzystają m.in. policja. Urządzenia poddają analizie światło, a właściwie to, w jaki sposób molekuły znajdujące się w komorze sensora absorbują podczerwień. Dzięki temu są one w stanie zmierzyć stężenie cząstek alkoholu w wydychanym powietrzu, tym samym podając precyzyjne wyniki.
Jak działa alkomat policyjny?
Skoro już wiesz, jak działa alkomat półprzewodnikowy oraz dwa pozostałe urządzenia, często wykorzystywane przez policję, czyli alkomat elektrochemiczny i spektrofotometryczny, nadszedł czas, aby opowiedzieć o kolejnych alkomatach chętnie wykorzystywanych podczas policyjnej kontroli stanu trzeźwości. Zatem jak działa alkomat policyjny? Najczęściej stosowane przez służby mundurowe są alkomaty przesiewowe. Charakteryzują się one zdolnością do masowego badania, dużej ilości osób w krótkim czasie.
Działanie takiego alkomatu, zostanie przedstawione na przykładzie urządzenia PROMILER iBLOW 10, wyposażony on jest w dwie diody – zielono-czerwone, informujące o gotowości urządzenia oraz drugą wskazującą wynik. W zależności od stężenia alkoholu może ona świecić na kolor zielony (poniżej 0,11 promila), żółty (dla przedziału 0,12-0,19/0,21) oraz czerwony (powyżej 0,20/0,22). .
Jeśli jesteś zainteresowany zakupem osobistego urządzenia pomiarowego, to koniecznie sprawdź popularne i cenione warszawskie alkomaty na stronie https://www.expertmarket.pl/alkomaty,c4.html. Wyróżniają się one bowiem atrakcyjną ceną, a co najważniejsze, precyzją pomiarów.
Źródło: artykuł partnera