Dzieci spędzają coraz więcej czasu przed ekranem telewizora, smartfona czy komputera. Naukowcy zbadali, jak nawyki z tym związane korelują z rozwojem ich zdolności poznawczych w czasie. Okazało się, że dzieci, które spędzały więcej czasu grając w gry wideo, miały wyższy iloraz inteligencji. Takiego wpływu nie odnotowano w przypadku oglądania telewizji czy przeglądania mediów społecznościowych.
Naukowcy z Karolinska Institutet w Szwecji oraz z Vrije Universiteit Amsterdam szczegółowo przebadali, jak nawyki związane z przebywaniem przed ekranem komputera czy telewizora wpływają na inteligencję dzieci. Z analiz tych wynika, że gry wideo mogą korzystnie wpływać na zdolności poznawcze, co przeczy przekonaniom niektórych rodziców, że gry wideo są szkodliwe dla dzieci.
Badania te powinny okazać się przydatne w debacie nad tym, ile czasu przed ekranem jest odpowiednie dla młodych umysłów. Wyniki opublikowano w czasopiśmie „Scientific Reports” (DOI: 10.1038/s41598-022-11341-2).
Gry wideo podnoszą inteligencję dzieci
W badaniu wzięło udział ponad dziewięć tys. chłopców i dziewcząt z USA w wieku 9 i 10 lat. Jeszcze przed startem badań, dzieci wykonały szereg testów psychologicznych, aby naukowcy mogli ocenić ich ogólne zdolności poznawcze. Dzieci i ich rodzice zostali również zapytani o to, ile czasu spędzają na oglądaniu telewizji, graniu w gry wideo i angażowaniu się w media społecznościowe.
Dwa lata później pięć tys. dzieci z pierwszej próby poddano kolejnym obserwacjom. Poproszone je o powtórzenie testów oceniających zdolności poznawcze, co umożliwiło porównanie wyników w czasie. Uczeni tym razem zlecili również badania genetyczne. Sprawdzili również, jak wygląda sprawa z wykształceniem i dochodami ich rodziców.
Wyniki badań pokazały, że dzieci spędzały średnio 2,5 godziny dziennie przy telewizorze, pół godziny w mediach społecznościowych i godzinę grając w gry wideo. Te dzieci, które grały więcej niż średnia, miały wyższy iloraz inteligencji. Różnica między pierwszym, a drugim pomiarem przeprowadzonym dwa lata później wykazała średnio 2,5 punktu IQ więcej. Nie zaobserwowano żadnego znaczącego wpływu, pozytywnego ani negatywnego, jeśli chodzi o oglądanie telewizji lub przeglądanie mediów społecznościowych.
Wzrost punktów IQ był oparty na wynikach dzieci w zadaniach, które obejmowały czytanie ze zrozumieniem, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne oraz zadania skoncentrowane na pamięci, elastycznym myśleniu i samokontroli.
Inteligencja nie jest na stałe
– Nie zbadaliśmy wpływu długiego przebywania przed ekranem na aktywność fizyczną, sen, samopoczucie czy wyniki w szkole, więc nie możemy nic na ten temat powiedzieć – mówi Torkel Klingberg, profesor neurobiologii poznawczej z Karolinska Institutet. – Ale nasze wyniki potwierdzają, że czas spędzany przed ekranem na ogół nie osłabia zdolności poznawczych dzieci, a granie w gry wideo może faktycznie pomóc zwiększyć inteligencję. Jest to zgodne z kilkoma innymi eksperymentalnymi badaniami dotyczącymi grania w gry wideo – dodaje.
Wyniki są również zgodne z ostatnimi badaniami pokazującymi, że inteligencja nie jest stała, ale wpływają na nią różne czynniki środowiskowe. – Będziemy teraz badać, jak te różne czynniki środowiskowe wpływają na rozwój mózgu w dzieciństwie – mówi Torkel Klingberg.
Jednym z ograniczeń badania jest to, że obejmowało ono dzieci tylko z USA i nie rozróżniało różnych rodzajów gier wideo, co utrudnia przełożenie wyników na inne kraje o innych nawykach związanych z grami.
„Naszym najważniejszym odkryciem było to, że gry pozytywnie wpłynęły na inteligencję dzieci, dzięki czemu dzieci, które grały więcej w gry wideo w wieku 9-10 lat, wykazały największy wzrost inteligencji dwa lata później” – napisał zespół w publikacji.
Źródło: Karolinska Institutet, fot. Piqsels