Firma Hyperloop One zaprezentowała tor testowy DevLoop dla kolei szybkich prędkości. Tor budowany jest niedaleko Las Vegas.
Kolej szybkich prędkości to jeden z projektów Elona Muska. Sama koncepcja jest znana już od co najmniej kilkudziesięciu lat, jednak jej ponowny rozgłos zawdzięczamy właśnie szefowi SpaceX, który w 2012 przedstawił swoją wizję tego środka transportu.
Projekt zakłada wykorzystanie technologii magnetycznej lewitacji, co oznacza, że pociąg nie będzie poruszał się po szynach, tylko na poduszkach magnetycznych wytwarzanych przez potężne elektromagnesy zamontowane na spodach wagonów. Takie rozwiązania są już stosowane na świecie. Dzięki takiemu zastosowaniu wyeliminowany został problem tarcia i kolej będzie mogła osiągać większe prędkości.
Dziś najszybsze prędkości osiągają właśnie takie pociągi. Rekord ustanowili 10 lat temu japońscy konstruktorzy, którzy rozpędzili pociąg SCmaglev do 581,8 km/h. Jednak to nie zadowala Muska, który chce podwoić szybkość uzyskaną przez Japończyków. A to dzięki zastosowaniu tunelu próżniowego. Koncepcja poruszania się w tunelu, z którego wypompowano niemal całe powietrze, wyeliminuje problem oporu powietrza, co doda kolejne dziesiątki a może setki na liczniku prędkości.
Kolej, według projektu Muska, ma być tania, szybka i ekologiczna. Zasilana ma być przez energię słoneczną. Tor ma być postawiony na wysokich słupach, dzięki czemu osiągnie się możliwie najkrótszą trasę. W długim tunelu będą mknąć kapsuły, które mają mieścić od 6 do 28 osób. W tunelu nie będzie panowała całkowita próżnia, jakieś powietrze będzie w niej występować. Dlatego, żeby kapsuły nie działały jak tłok, zastosowano system zasysania powietrza przez każdy z wagoników, który będzie je kierował pod spód wytwarzając dodatkową poduszkę powietrzną.
DevLoop w Nevadzie
Na pustyni w Nevadzie zbudowano testowy tor dla kolei szybkich prędkości. Jego zdjęcia zaprezentowano na konferencji środowisk kolejowych w Dubaju. Pierwsze testy na torze DevLoop mają odbyć się jeszcze w pierwszej połowie bieżącego roku. Tor ma docelowo mierzyć 500 metrów długości.
W ubiegłym roku podczas pierwszych testów sanek na innym torze osiągnięto 650 kilometrów na godzinę. Prędkość 100 kilometrów na godzinę osiągnięto w czasie nieco ponad jednej sekundy. Przeciążenie dochodziło do 2,5 G. Ale taki osiągi nie zadowalają Muska. Na torze DevLoop sanki mają rozwinąć ponad 1100 kilometrów na godzinę.
DevLoop. Fot. HyperLoop One
DevLoop. Fot. HyperLoop One
DevLoop. Fot. HyperLoop One
Źródło: HyperLoop One