Dodano: 14 lipca 2021r.

Złote rybki uwolnione z akwariów zagrażają ekosystemom. Gigantyczne okazy znaleziono w USA

Władze miasta Burnsville w Minnesocie zaapelowały do mieszkańców, by nie uwalniali do rzek i jezior niechcianych rybek domowych. Apel został wystosowany po znalezieniu w jednym z jezior ogromnej złotej rybki. Gatunki hodowane w domach i uwalniane na wolność mogą wyrządzić duże szkody w lokalnych ekosystemach i zagrażać rodzimym gatunkom.

Miasto Burnsville udostępniło zdjęcia przedstawiające kilka ogromnych złotych rybek złowionych podczas badania jeziora Keller. "Proszę nie wypuszczać swoich domowych złotych rybek do stawów i jezior! Rosną większe niż myślisz i przyczyniają się do złej jakości wody poprzez niszczenie osadów dennych i roślin" - napisali miejscy urzędnicy w mediach społecznościowych.

W Minnesocie złote rybki są uważane za gatunek inwazyjny, który nie występuje naturalnie na danym obszarze i może powodować ogromne szkody gospodarcze i środowiskowe. To oznacza także, że ​​wypuszczanie ich do wód publicznych jest nielegalne.

Gigantyczne złote rybki

Złota rybka trzymana w domowym akwarium zwykle rośnie do około 5 centymetrów długości. Jednak na wolności przybierają znacznie większe rozmiary i mogą być trudne do usunięcia. Szybko się rozmnażają i potrafią zdominować rodzime gatunki. Ryby te są gatunkiem długowiecznym i w niewoli zdarzało się, że dożywały 20 lat i więcej.

Mieszkańcy Burnsville już wcześniej informowali miasto o obecności złotych rybek w jeziorze Keller, dlatego władze zdecydowały się przeprowadzić badania w celu oceny ich populacji.

- Spodziewaliśmy się, że znajdziemy w jeziorze złote rybki, ale byliśmy zaskoczeni ich rozmiarami – powiedział Daryl Jacobson, menedżer ds. zasobów naturalnych miasta Burnsville. Według Jacobsona złote rybki mają tendencję do dopasowywania się do środowiska i dlatego mogą być małe w akwarium domowym, ale po wypuszczeniu na wolność osiągają całkiem spore rozmiary. - Są twardym gatunkiem. Mogą przetrwać pod lodem czy w wodzie z niską zawartością tlenu – dodał.

Gatunek problemem nie tylko w USA

Badacze zajmujący się dziką fauną i florą mają do czynienia z podobnym problemem w pobliskim hrabstwie Carver, gdzie w październiku zeszłego roku z cieków wodnych usunięto 50 tys. złotych rybek. Było to częścią trzyletniego planu badania gatunków, które powodują szkody w ekosystemach w całych Stanach Zjednoczonych. Ale USA nie są jedynym krajem, który ma problem z grasującymi na wolności złotymi rybkami.

W 2017 r. rada miasta Monachium w Niemczech poinformowała o ławicach złotych rybek, które pozbawiały pożywienia wszystkich rywali w lokalnych stawach i jeziorach. Problem stał się tak poważny, że miasto zagroziło grzywną każdemu przyłapanemu na wypuszczaniu zwierząt domowych do wód publicznych. W wodach Wielkiej Brytanii również znajdywano ogromnych rozmiarów złote rybki. W 2010 roku brytyjski nastolatek wyciągnął z jeziora w Dorset rybę ważącą 2,2 kg i mierzącą blisko 40 centymetrów długości. Problemy ze złotymi rybkami miały też Kanada czy Australia.

Źródło: BBC, The Guardian