Dodano: 14 lipca 2022r.

W Hiszpanii odkryto najstarszą europejską skamieniałość przodka człowieka

Fragment kości szczękowej odkryty w północnej Hiszpanii może być najstarszą znaną skamieniałością przodka człowieka znalezioną do tej pory w Europie - poinformowali hiszpańscy paleontolodzy.

W Hiszpanii odkryto najstarszą europejską skamieniałość przodka człowieka

Naukowcy twierdzą, że skamielina znaleziona przez archeologów 30 czerwca w paśmie górskim Atapuerca ma około 1,4 mln lat. Do tej pory najstarszą skamieliną przodka człowieka znalezioną w Europie była kość szczękowa znaleziona w tym samym miejscu w 2007 roku, której wiek określono na 1,2 mln lat.

Ślady przodków

W górach Atapuerca znajduje się jeden z najbogatszych zapisów prehistorycznego zasiedlenia Europy przez człowieka. - Teraz naukowcy muszą jeszcze uzupełnić oszacowanie wieku fragmentu kości szczękowej przy użyciu naukowych technik datowania - tłumaczy paleoantropolog Jose-Maria Bermudez de Castro, wicedyrektor projektu badawczego Atapuerca.

Fragment kości szczękowej został znaleziony około dwóch metrów poniżej warstwy ziemi, gdzie znaleziono kość w 2007 roku. - Jest zatem logiczne i rozsądne, aby uważać, że ten okaz jest starszy – dodaje badacz.

Ostateczne wyniki za kilka miesięcy

Naukowe datowanie fragmentu kości szczękowej zostanie przeprowadzone w Narodowym Centrum Badań nad Ewolucją Człowieka w Burgos. Proces powinien zająć od sześciu do ośmiu miesięcy. Analiza może również pomóc w zidentyfikowaniu, do jakiego gatunku hominidów należy fragment kości, co pozwoli w lepszym zrozumieniu, jak człowiek ewoluował na kontynencie europejskim.

Naukowcy do tej pory nie byli w stanie określić z całą pewnością, do jakiego gatunku należała kość szczękowa odkryta w 2007 roku. Skamieniałość może należeć do gatunku zwanego Homo antecessor, który został odkryty w latach 90-tych.

Fundacja Atapuerca, która prowadzi stanowisko archeologiczne, przekazała, że jest „bardzo prawdopodobne”, że fragment kości „należy do jednej z pierwszych populacji, które skolonizowały Europę”.

Stanowisko archeologiczne Atapuerca zostało w 2000 roku wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Zawiera tysiące skamieniałości hominidów i narzędzi, w tym odkryty w 2013 roku krzemień liczący 1,4 mln lat.

Źródło: The Guardian, AFP