Dodano: 01 lutego 2017r.

Tak wyglądał praprzodek człowieka? „To początki licznej grupy gatunków, w tym ludzi”

Paleontolodzy znaleźli w skamielinie liczącej 540 milionów lat najstarszy znany nauce gatunek stworzenia z grupy wtóroustych. Organizm został nazwany Saccorhytus coronarius.

Wtórouste

– Odkrycie daje możliwość spojrzenia na pierwsze etapy ewolucji, która z czasem doprowadziła do powstania ryb, a ostatecznie także nas samych – ludzi – powiedział jeden z autorów odkrycia. To praprzodek człowieka - przekonywał.

Naukowcy przeanalizowali 45 skamielin o wielkości ziarna ryżu znalezionych w skałach osadowych z chińskiej prowincji Shaanxi w północnej-środkowej części Państwa Środka. Zidentyfikowali nieopisany dotąd gatunek.

- Już mamy na naszym koncie kilka ważnych odkryć. Znaleźliśmy najstarszą rybę oraz różnych przedstawicieli wtóroustych. Saccorhytus coronarius daje nam możliwość spojrzenia na pierwsze etapy ewolucji, która z czasem doprowadziła do powstania ryb, a ostatecznie także nas samych - ludzi – podkreślił Degan Shu z Uniwersytetu Północno-Zachodniego w Chinach, który brał udział w odkryciu.

Odkrycie gatunku Saccorhytus coronarius pomoże wypełnić luki w ewolucji organizmów zwanych wtórouste – (wtórnogębowce, Deuterostomia). Te mikroskopijne zwierzęta są wspólnymi praprzodkami dla szerokiej grupy kręgowców. Badacze stwierdzili, że to najstarszy znany nam gatunek, z którego z czasem wyewoluowały inne gatunki – ryby, płazy, ptaki, a w końcu człowiek.

Badacze uważają, że ten maleńki przodek wszystkich kręgowców żył w piasku na dnie mórz około 540 milionów lat temu. Miał wielkość około jednego milimetra. Według specjalistów, stworzenie to miało duży, elastyczny otwór gębowy, który mógł rozciągnąć się na stosunkowo większą zdobycz. Eksperci sądzą, że organizm ten był pozbawiony odbytu – czyli wydalał za pomocą otworu gębowego.

- Uważamy, że Saccorhytus coronarius jako jedne z pierwszych wtóroustych mogły reprezentować prymitywne początki bardzo licznej grupy gatunków, w tym także nas samych - ludzi. Wszystkie wtórouste miały wspólnego przodka i uważamy, że go odnaleźliśmy – powiedział jeden z autorów odkrycia, profesor Simon Conway Morris z University of Cambridge.

Odkrycie zostało opublikowane na łamach pisma Nature.

Źródło: Nature, phys.org